Volvo V60 voitti ADACin hätäjarrutustestin

Volvon hätäjarrutusjärjestelmät voivat pelastaa ihmishenkiä. Tämä tosiasia todistettiin jälleen kerran Saksan autoliiton, ADACin, suorittamassa vertailutestissä.

Volvo V60 oli ainoa auto, joka sai ADACin hätäjarrutusjärjestelmätestissä parhaan mahdollisen arvosanan eli “erittäin hyvä”. Hyvä tulos tiesi testin ykkössijaa.

ADAC kävi systemaattisesti läpi tosielämän liikenteessä yleisiä yhteentörmäystilanteita ja tutki sekä autojen varoitustoimintoja että hätäjarrutuksia. ADAC testasi myös haastavampia tilanteita, joissa järjestelmien ei kuuluisi antaa varoitusta, ja otti nämä suoritukset huomioon kokonaistuloksissa.

- Volvo V60 voitti vertailutestin ja on ainoa auto, joka saavutti arvosanan erittäin hyvä. Automaattinen jarrutus juuri ennen törmäystä vähentää tehokkaasti nopeutta ja törmäysenergiaa ja lieventää iskun voimakkuutta huomattavasti. City Safety -järjestelmällä voi alhaisisssa nopeuksissa jopa välttää törmäyksen kokonaan. Tämän lisäksi ruotsalainen systeemi saavuttaa hyviä tuloksia hyvällä törmäysvaroittimilla ja tehokkaasti toimivalla jarrutusavustuksella, sanoo Dino Silvestro, ADAC Landsberg Technology Centren autojen testijohtaja.

Testatut autot olivat: Volvo V60, Audi A7, Mercedes-Benz CLS, BMW 530, VW Passat ja Infiniti M37.

Reaktiokyvyissä havaittiin selkeitä eroja. Testattu Volvo V60 -malli oli varustettu City Safety -järjestelmällä (vakiovaruste) sekä automaattista täysjarrutusta käyttävällä törmäysvaroittimella ja jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolla, jotka ovat osa valinnaista Driver Support -varustepakettia. Jalankulkijoiden havaitsemistoiminto ei kuulunut ADACin testiohjelmaan.

- ADACin valitsemat testit ovat samankaltaisia kuin meidän omamme järjestelmien kehitystyön aikana. V60:n vahvuudet tulivat lopputuloksissa hyvin ilmi, kertoo Jonas Ekmark Volvon aktiivisen turvallisuuden osastolta.

- Jos jalankulkijatörmäykset olisivat olleet osa arviointia, Volvo V60 olisi voittanut haastajansa vieläkin selvemmin, Jonas Ekmark sanoo.

ADAC on aikaisemminkin kiitellyt Volvon turvallisuusjärjestelmien toimivuutta. Vuoden 2010 alkupuolella Volvo XC60 oli mukana nopeus- ja etäisyysjärjestelmien vertailutestissä, jossa se sijoittui ensimmäiseksi.

City Safety -järjestelmä on nyt vakiona Volvo S60-, V60-, XC60-, V70-, XC70- ja S80-malleissa.

Testistä tehty filmi löytyy osoitteesta:

Lue lisää ADACin testistä täällä (saksankielinen):

19.5.2011

Lisätietoja:

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

www.media.volvocars.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.