Volvo V70 ja S80 - CO2-päästöt nyt alle 120 g/km

Ympäristötietoinen Volvo-asiakas voi nyt hankkia itselleen dieselkäyttöisen Volvo V70- tai S80-mallin, jonka CO2-päästöt ovat vain 119 g/km. Vastaava polttoaineen kulutus jää tasolle 4,5 l/100 km. Volvo on viimeisimmän reilun vuoden aikana onnistunut tuomaan markkinoille viisi eri automallia, joiden päästötaso on alle 120 g/km.

- Kehitystyö on ollut nopeaa vuoden 2008 syksyllä esiteltyjen ensimmäisten 119 gramman mallien jälkeen. Olemme nyt saaneet maagisen 120 gramman rajan alle kaksi suurikokoisempaa mallistomme edustajaa. Vain harvat kilpailijamme ovat yltäneet vastaaviin suorituksiin pyrkimyksissään tarjota asiakkaille entistä ympäristöystävällisempiä autoja, kertoo Volvon pääjohtaja Stephen Odell. Volvon DRIVe-tunnus löytyy autoista, joiden ympäristöllinen suorituskyky on oman kokoluokkansa kärkeä. Volvo V70:n ja S80:n lisäksi alle 120 gramman/km DRIVe-malleja ovat Volvo C30 (99 g/km), Volvo S40 (104 g/km) ja Volvo V50 (104 g/km). Uudet 119 gramman/km Volvo V70- ja S80-versiot on tuttuun tapaan varustettu 1,6-litraisella dieselmoottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla. Moottorin teho on 109 hv ja enimmäisvääntö 240 Nm. Älykäs akun lataus ja vähemmän kitkaa Volvon voimansiirtoasiantuntijat ovat käyttäneet kahta erikoistekniikkaa vähentääkseen CO2-päästöt 129 grammasta/km (4,9 l/100 km) 119 grammaan/km (4,5 l/100 km): ● Älykäs akun lataus, jossa ohjausjärjestelmä antaa laturin ladata akkua vain, kun moottori käy pienellä kuormituksella (esimerkiksi alamäkeen ajettaessa). ● Pienempi kitka hihnassa, joka käyttää laturia ja ilmastointikompressoria. Kiristimen ja laturin hihnapyörän uudelleensuunnittelu on vähentänyt polttoaineen kulutusta ja päästöjä. - Älykäs akun lataus on tärkein osatekijä. Olemme pääasiassa sen ansiosta saaneet päästötason laskemaan alle 120 gramman/km. Tämä tuo useissa Euroopan maissa auton omistajille verohelpotuksia ja muita etuja. Voisi lisäksi sanoa, että tarjoamme tavalliselle kuljettajalle yhden ylimääräisen tankillisen polttoainetta vuodessa, kertoo Volvon teknisten projektien johtaja Ulf Nordström. 1 750 km yhdellä tankkauksella Polttoaineen kulutuksen lasku 4,9 litrasta/100 km (yhdistetty ajo) 4,5 litraan/100 km tarkoittaa, että 15 000 kilometriä vuodessa ajava kuljettaja säästää peräti 60 litraa dieseliä. Hiilidioksidipäästöiksi muutettuna säästöt ovat 150 kg vuodessa. - Koska maantiekulutus on nyt vain 4,0 litraa/100 km, täydellä tankilla voi ajaa peräti 1 750 kilometrin matkan. Tämä on hämmästyttävä saavutus, kun ottaa huomioon auton koon, Ulf Nordström toteaa. 1.2.2010 Lisätietoja: Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvocars.com Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.