Volvo vähentää CO2-päästöjä

Volvo Cars esittelee yhdessä kolmen taloudellisen DRIVe-mallin
(CO2-päästöt alle 120 g/km) ohella aggressiivisen toimintasuunnitelman, jolla pyritään CO2-päästöjen laaja-alaiseen vähentämiseen. Tavoitteena on kehittää muutaman vuoden sisällä DRIVe-autoja, joiden päästötaso on noin 100 g/km (3,8 l/100 km). Vuonna 2011 Volvon on tarkoitus esitellä innovatiivinen mikrohybridi ja sitä seuraavana vuonna uusi dieselhybridi.

"Ympäristöystävällisyys on toiminnassamme luonnollisesti erittäin keskeisessä asemassa. Kehitämme tällä hetkellä uutta dieselhybridiä, mutta teemme samalla perusteellista tutkimustyötä, jonka avulla pyrimme vähentämään CO2-päästöjä kaikissa voimansiirtoratkaisuissamme. Mallistossamme on muutaman vuoden kuluttua autoja, joiden päästötaso on alle 100 g/km", kertoo Volvon pääjohtaja Stephen Odell.

Tavoitteen saavuttamiseksi laaditut systemaattiset menetelmät käsittävät mm. voimansiirtolaitteistojen ja auton komponenttien optimointia ja aerodynamiikkaan ja vierintävastukseen tehtäviä parannuksia.

"Näissä toimenpiteissä piilee valtavasti potentiaalia. Saavutamme tulevan kolmivuotisjakson aikana huomattavia tuloksia", Stephen Odell toteaa.

Tavoitteena on, että Volvo C30:n, S40:n ja V50:n DRIVe-versioiden päästötaso laskee muutaman vuoden sisällä lukemiin 100 g/km (3,8 l/100 km).

Vuonna 2011 Volvon tavoitteena on tarjota asiakkaille S60-malli, jonka CO2-päästötaso on alle 120 g/km (4,5 l/100 km), S80-malli, joka kehittää hiilidioksidia alle 130 g/km (4,9 l/100 km), ja XC60-malli, jonka päästöt ovat alle 140 g/km (5,3 l/100 km). Kaikki versiot saavat voimansa dieselmoottorista.

Innovatiivinen mikrohybridi tarjoaa ainutlaatuisia etuja

Vuoden 2011 suuriin edistysaskeleisiin lukeutuu myös nk. mikrohybridi.
Volvon innovatiivinen mikrohybridi sisältää käynnistys-pysäytystoiminnon, joka sammuttaa polttomoottorin, kun ajoneuvo on pysähdyksissä. Tarjolla on lisäksi monia muita etuja toisten valmistajien vastaaviin ratkaisuihin verrattuna.

Volvon mikrohybridiä voidaan käyttää sekä käsivalintaisen että automaattivaihteiston kanssa. Jos käytössä on käsivalintainen vaihteisto, kuljettajalla on aina mahdollisuus myös muuttaa mielensä – toisin sanoen, moottori voidaan käynnistää välittömästi, vaikka auto ei olisi ehtinyt pysähtyä kokonaan. Vaihdetta ei myöskään tarvitse vaihtaa vapaalle.

"Mikrohybridi mahdollistaa 4-5 prosentin polttoainesäästön yhdistetyssä ajossa. Todellinen vaikutus on kuitenkin huomattavasti suurempi nykivässä kaupunkiliikenteessä ajettaessa. Järjestelmää voi myös mukauttaa useimpien voimansiirtoratkaisujemme tarpeisiin", kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Magnus Jonsson.

GTDi-tekniikkaa bensiinimoottoreissa

Volvo esittelee Suomen markkinoilla vuonna 2009-2010 uuden sukupolven nelisylinterisiä turbobensiinimoottoreita, jotka käyttävät GTDi-nimeä kantavaa suoraruiskutustekniikkaa.

"GTDi-tekniikka mahdollistaa moottorikoon pienentämisen viisisylinterisestä nelisylinteriseksi ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt puolestaan ovat 20-30 prosenttia vähäisemmät", Magnus Jonsson sanoo.

Dieselhybridi taka-akselin sähkömoottorilla

Volvon kehittämässä dieselhybridimallissa etupyörät saavat voimansa edelleen kehitetystä viisisylinterisestä D5-turbodieselmoottorista, mutta takapyöriä pyörittää erillinen sähkömoottori.

Kahden voimanlähteen yhteistyötä ja voimansiirtoa pyöräparien välillä ohjataan elektronisesti. Kuljettaja voi nauttia tehokkaasta nelivedosta, ja polttoaineen kulutus on eri ajotilanteissa aina mahdollisimman alhainen.

Myös hybridijärjestelmän dieselmoottori sisältää käynnistys-pysäytystoiminnon, joka sammuttaa moottorin, kun auto on pysähdyksissä.

"Dieselhybridi on erittäin mielenkiintoinen ratkaisu, sillä se pohjautuu hienostuneeseen taloudellisen dieselmoottorin ja elektroniikan yhdistelmään. Bensiinihybridistä poiketen ratkaisumme tarjoaa merkittäviä ympäristöhyötyjä sekä kaupunkiajossa että maanteillä", Stephen Odell kertoo.

Volvo lanseeraa dieselhybridimallin vuonna 2012. Sen odotetaan pudottavan silloisia matalia polttoainekulutuslukemia entisestään noin 10-15 prosentilla.

Pistorasiasta ladattava hybridi

Seuraava askel kehitystyössä on pistorasiasta ladattava hybridimalli, joka on määrä lanseerata vuoden 2012 jälkeen. Auton akun voi ladata öisin tavallisen pistorasian kautta. Ajoneuvon toimintasäde täyteen ladatulla akulla ja sähkövoimalla on noin sata kilometriä. Polttomoottori käynnistyy tarpeen vaatiessa lataamaan akkuja ajon aikana.

2.10.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325