Volvolta prototyyppi viidelle eri polttoaineelle

Viittä eri polttoainetta hyödyntävä prototyyppimoottori on Volvon erikoisuus 8.-12. kesäkuuta Pariisissa järjestettävässä Michelin Challenge Bibendum –tapahtumassa. Multi-Fuel-ajoneuvon lisäksi Volvo tuo ennakkomaistiaisia uuden sukupolven törmäysvaroitinjärjestelmästä. Tuoreet innovaatiot kuvastavat erinomaisesti yhtiön vahvaa panostusta turvallisuuteen ja entistä puhtaampaan moottoritekniikkaan. Volvo keskittyy kehittämään ennaltaehkäiseviä turvallisuusjärjestelmiä, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuustilanteita. Ensimmäisen sukupolven törmäysvaroitin ja jarrutusapu lanseerattiin hiljattain uudessa Volvo S80 -mallissa. Nyt yhtiö on viimeistelemässä jo järjestelmän seuraavaa sukupolvea. Uusi törmäysvaroitintekniikka on suunniteltu aktivoitumaan hyvin varhaisessa vaiheessa. - Jos kuljettaja ei paina jarrupoljinta ajoissa, järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, kertoo Volvon turvallisuusjohtaja Ingrid Skogsmo. Tekniikka auttaa estämään onnettomuuksien syntyä ja - väistämättömissä tilanteissa - vähentää niiden haittavaikutuksia. Volvo esittelee uuden sukupolven törmäysvaroitinta vuoden 2006 Michelin Challenge Bibendum -tapahtumassa Pariisissa. Laite on mallikas esimerkki yhtiön harjoittamasta edistyksellisestä ja innovatiivisesta kehitystyöstä. Uutta moottoritekniikka Toinen esiteltävä Volvo-uutuus on Multi-Fuel-prototyyppiauto, joka on optimoitu kulkemaan viidellä eri polttoaineella: bioetanoli E85:llä, metaanilla (maakaasu tai biometaani), bensiinillä ja hythanella (10 % vetyä ja 90 % metaania). - Autoon on asennettu voimakas moottori, joka takaa vahvan kiihtyvyyden ja tarjoaa korkeaa suorituskykyä kaikilla viidellä polttoaineella ajettaessa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön entinen varajohtaja Hans Folkesson, jonka nykyiseen toimialueeseen kuuluu Fordin Euroopan toimintojen ympäristötekniikka. Multi-Fuel noudattaa käytännössä kaikkia tunnettuja päästönormeja eri puolilla maailmaa (myös tulevaa Euro 5 -standardia). Uusiutuvien polttoaineiden, kuten vedyn, biometaanin ja bioetanolin, käyttö synnyttää kasvihuoneilmiöön yhdistettyä haitallista hiilidioksidia mitättömän vähän. Innovatiivinen turboahdettu moottori kehittää tehoa 200 hevosvoimaa. Entistä puhtaampia moottoreita Volvo S40 1.6D -malli hyödyntää polttonestettä tehokkaammin kuin yksikään toinen Volvo-malli historiassa. Ajoneuvoon on asennettu nelisylinterinen 1,6 litran dieselmoottori (109 hv), joka kuluttaa polttonestettä 4,9 litraa/100 km. Voimanlähde on varustettu hiukkassuodattimella, minkä ansiosta hiukkaspäästöt pysyvät minimissä. Moottori synnyttää hiilidioksidipäästöjä peräti 15-20 prosenttia vähemmän kuin bensiiniä käyttävät yksiköt. Volvo V50 FlexiFuel on varustettu nelisylinterisellä 1,8 litran moottorilla (125 hv). Voimanlähde käy bioetanoli E85:llä, joka sisältää 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Etanoli laskee pakoputkesta erkanevan fossiilisen hiilidioksidin päästötasoa peräti 80 prosentilla (bensiiniin verrattuna). Volvo S60 Bi-Fuel -mallista puolestaan löytyy viisisylinterinen 2,4 litran moottori (140 hv), joka käy biometaanilla ja maakaasulla ja käyttää bensiiniä varapolttoaineenaan. Maakaasukäytön hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia vähäisemmät kuin bensiinillä ajettaessa. Biometaanilla käydessään moottori synnyttää kasvihuoneilmiötä silmällä pitäen mitättömän vähän fossiilista hiilidioksidia. Painopiste ympäristöystävällisyydessä Volvolla uskotaan, että kestävään liikkuvuuteen johtaa useita teitä. Paikalliset olosuhteet voivat vaihdella, eikä yksi ainoa uusiutuva polttoaine voi vielä korvata fossiilisia polttoaineita. Tällä hetkellä puolet Volvo-malleista voidaan varustaa uusiutuvia polttoaineita käyttävillä moottoreilla. - Olemme sitoutuneet kehittämään huipputeknisiä moottoreita, jotka hyödyntävät erilaisia ympäristöystävällisempiä polttoaineita. Haluamme panostaa sekä nykyhetkeen että tulevaisuuteen, Hans Folkesson toteaa. Lisätietoa uudesta Volvo Multi-Fuel-prototyypistä: www.media.volvocars.com