Volvon ennätyksellinen vuosi

Volvo henkilöautoille mennyt vuosi oli myynnillisesti kaikkien aikojen paras. Volvo Cars myi maailmanlaajuisesti 465.866 autoa, mikä merkitsi 8,9 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Joulukuu 2014 oli Volvolle 18. peräkkäinen kasvukuukausi ja yhtiön toimitusjohtaja Håkan Samuelsson ennakoi jatkuvaa kasvua vuodelle 2015 kaikilla markkina-alueilla.

- Mennyt vuosi oli myyntimielessä hyvä. Kaiken lisäksi teemme positiivisen tuloksen, mikä on ensiarvoisen tärkeätä jotta kasvumme säilyy kestävällä pohjalla, sanoo Samuelsson.

Myös Suomessa Volvo onnistui kasvattamaan myyntiään. Uusia Volvoja rekisteröitiin 7.690, mikä on 611 autoa enemmän kuin edellisvuonna. Kasvuprosentti oli 8,6, kun kokonaismarkkina Suomessa kasvoi 2,7 prosenttia, eli Volvo kasvatti markkinaosuttaan 7,3 prosenttiin (6,9 vuonna 2013). Se on Volvon korkein lukema 12 vuoteen. Volvo jatkaa selkeänä premiumautojen ykkösenä Suomessa.

Volvon asema isojen autojen markkinajohtajana vahvistui. Tässä kokoluokassa Volvon osuus oli 31,8 prosenttia (30,2 prosenttia vuonna 2013) eli melkein joka kolmas rekisteröity iso auto oli Volvo. Suomen suosituin iso auto on jälleen kerran Volvo V70, jota rekisteröitiin 1.531 kappaletta.

- Vuonna 2007 esitelty V70-malli on ollut listaykkösenä ensiesittelystä saakka. Tänä vuonna mallista myydään jo erittäin hyvin varusteltua Classic -versiota, joten odotamme että tuttu Classic- konseptimme pitää yllä ikonisen Sportswagonimme suosiota, sanoo Mats Lille, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja.

Volvo XC60 jatkaa myös premium luokan katumaastureiden selvänä ykkösenä. XC60 -mallia rekisteröitiin 1.426 kappaletta, kasvua edellisvuoteen peräti 306 kappaletta (27,3 prosenttia). XC60 rekisteröitiin selkeästi enemmän kun kilpailijat yhteensä (Audi Q5 509 kpl, BMW X3 262 kpl ja MB GLK 141 kpl).

Huippusuosittu Volvo V60

Menestyksekäs Volvo -vuosi on pitkälti myös merkin myydyimmän mallin ansiota. V60 -mallia rekisteröitiin peräti 1.704 kappaletta (kasvuprosentti 35,9). Jos mallin sedan-versiota S60 lasketaan mukaan (613 kappaletta) Volvo päihittää kaikki premiumkilpailijansa myös tässä kokoluokassa. Tekniikan Maailman ylemmän keskiluokan premium-autojen vertailussa Volvo S60 oli ylivoimainen testivoittaja (TM 21/2014).

Pienin Volvo on myös erittäin suosittu, sillä V40 -mallia rekisteröitiin 1.530 kappaletta, jonka lisäksi mallin Cross Country -versiota rekisteröitiin 223 kappaletta.

- Uusi oma moottoriperheemme on otettu todella hyvin vastaan ja luonut hyvän perustan menestykselle. Varsinkin D4 -dieselmoottorissa yhdistyy teho ja alhaiset kulutus- ja päästölukemat erinomaisella tavalla. Moottoriperheemme kasvaa tämän vuoden aikana, mikä avaa asiakkaille yhä enemmän vaihtoehtoja.

- On hienoa, että pärjäämme laajalla rintamalla, kokoluokasta riippumatta. Volvon mallistosta löytyy useita vähäpäästöisiä vaihtoehtoja ja turvallisuus on testattu ja hyväksi todettu auton koosta riippumatta, sanoo Lille.

Yhdysvaltalainen liikenteen turvallisuusjärjestö IIHS on myöntänyt Volvo -malleille S60, V60, XC60 ja S80 korkeimman arvosanan Top Safety Pick+. Kehitystyö jatkuu ja Volvo esitteli jo viime kesänä monta uutta turvallisuusjärjestelmää, jotka ovat tulossa tuotantoon kun oma täysin uusi SPA -

alustateknologia on valmis esiteltäväksi keväällä 2015, täysin uudessa Volvo XC90 -mallissa.

- Täysin uusi XC90 on kaikkien aikojen kehittynein ja turvallisin Volvo. Ennakkomyynnin perusteella voimme odottaa suurta menestystä. Myös muut uutuudet, kuten kasvava Cross Country -mallisto, antaa meille hyvät eväät menestyä myös tänä vuonna, sanoo Mikael Malmsten, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja.

5.1.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Mikael Malmsten, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja