Volvon kaikkien aikojen ylellisin sisustus

Volvo Car Group on julkaissut ensimmäiset sisäkuvat täysin uudesta Volvo XC90 -mallista, joka on yksi viime vuosien odotetuimmista autouutuuksista.

Uudet sisätilat ovat Volvon historian ylellisimmät ja saaneet inspiraationsa Volvon synnyinmaasta Ruotsista, jolla on pitkät perinteet uusimman tekniikan ja puhtaan, kauniin ja hienoimpia materiaaleja käyttävän muotoilun yhdistäjänä.

- Sisätilojen upein ominaisuus on tablettimainen kosketusnäyttökonsoli, joka muodostaa täysin uuden toimintojen ohjausjärjestelmän ytimen, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

Järjestelmän koko tiedot julkistetaan myöhemmin. Kyseessä on käytännössä painikkeeton kokonaisuus, joka tarjoaa kuljettajalle uuden tavan käyttää auton toimintoja ja Internet-pohjaisia tuotteita ja palveluja. Se auttaa myös luomaan nykyaikaisen, tilavan ja siistin sisustuksen.

Uuden XC90:n sisätiloissa on yhdistelty pehmeän nahan ja puun kaltaisia materiaaleja käsintehtyihin yksityiskohtiin. Vaihteenvalitsin on valmistettu kuuluisan ruotsalaisen lasivalmistajan Orreforsin kristallilasista. Start/stop-painikkeessa ja äänenvoimakkuuden säätimessä on käytetty Diamond Cut -viimeistelyä.

- Nämä yksityiskohdat ovat sisätilojen kruununjalokivi. Ne tuovat lisää leikkisyyttä puhtaaseen toimivuuteen, sanoo Volvon sisustusjohtaja Robin Page.

Täysin uusi XC90 on ensimmäinen Volvo, joka käyttää yhtiön skaalautuvaa alustaa (SPA), joka tarjoaa huomattavasti enemmän muotoilumahdollisuuksia, parantaa ajettavuutta ja mahdollistaa uusimpien turvallisuusominaisuuksien ja yhteystekniikoiden käytön ja samalla suuremmat sisätilat.

- Uusi sisustusarkkitehtuurimme on puhdas ja siisti, ja siitä huokuu hienostunut itsevarmuus, jota ylellisten SUV-mallien ostajat odottavat, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Uudet istuimet

Volvolla on vankka maine alan mukavimpien istuinten valmistajana. Uusi XC90 kohentaa tätä mainetta entisestään tarjoamalla innovatiivisesti suunnitellut istuimet, jotka vapauttavat sisätilaa matkustajille toisella ja kolmannella rivillä ja tekevät uudesta XC90:stä aidon 7-paikkaisen auton.

- Klassisten skandinaavisten tuolien tapaan uudet istuimemme eivät tarvitse runsaasti paksuja toppauksia ollakseen mukavia. Istuimilla on ergonominen muoto, joka muistuttaa ihmisen selkärankaa. Lukuisat säätömahdollisuudet auttavat yksilöä löytämään ihanteellisen istuma-asennon, Robin Page toteaa.

Comfort-vakioistuimiin on saatavilla intuitiiviset ja sulavat sähkötoiminnot, ja niissä on mm. säädettävät sivutuet ja istuintyyny, monisuuntainen ristiselän tuki ja pääntuen pystysäätö. Muistiin voi tallentaa kolme asetusta. Tuuletus- ja hierontatoiminnot ovat lisävarusteita.

Täysin uudet lisävarusteena saatavat Contour-istuimet on suunniteltu tarjoamaan erinomaista sivutukea aina hartioista reisiin asti.

Erilliset toisen rivin istuimet ja enemmän tilaa kolmannella rivillä

Toisella rivillä on kolme erillistä istuinta kallistussäädöllä. Liukutoiminnolla voidaan saada enemmän jalkatilaa kolmannen rivin matkustajille tai kasvattaa tavaratilaa, jos kolmannen rivin istuimet on taitettu alas. Integroitu lasten turvaistuin keskipaikalla on lisävaruste.

Kolmannen rivin istuimet tarjoavat luokkansa johtavaa mukavuutta jopa 170 cm pitkille matkustajille. Niitä on keskitetty hieman, jotta matkustajilla olisi parempi näkyvyys eteenpäin. Lisätila jaloille toisen rivin istuinten alla tarjoaa lisää mukavuutta. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös vaivattomaan sisään- ja uloskäyntiin, mikä tekee kokonaisuudesta luokkansa parhaan kolmannen istuinrivin.

Jokaisella seitsemällä paikalla on kolmipisteturvavyöt esikiristimillä, ja kaikkia istuinrivejä suojaavat IC-turvaverhot sivutörmäyksessä tai ympärikierrähdyksessä.

Täysin uusi Volvo XC90 sisältää monia tavaroiden säilytystiloja kuljettajalle ja matkustajille. Kaikki toisen ja kolmannen rivin istuimet voidaan taittaa erikseen alas, mikä takaa erinomaisen mukautumiskyvyn. Kolmannen rivin istuimiin on myös saatavilla sähkötoiminnot.

Neljän vyöhykkeen ilmastointijärjestelmä

Miellyttävä ja raikas sisäilmasto on oleellinen osa hyvinvointia ajomatkoilla. Täysin uuteen Volvo XC90 -malliin on saatavilla neljän vyöhykkeen ilmastointijärjestelmä, joka sisältää erilliset asetukset kuljettajalle ja etumatkustajalle sekä toisen rivin matkustajille. Erillinen kolmannen rivin ilmastointilaite on vakio- tai lisävaruste markkina-alueesta riippuen.

Volvon sisäilman puhdistusjärjestelmä on yksi markkinoiden tehokkaimmista, ja sitä on paranneltu uudella suodattimella, joka kaappaa tehokkaasti pienet haitalliset hiukkaset ja siitepölyn. Katso video , video 2

27.5.2014

Lisätietoja: Volvo Car Finland Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens