Volvon uudet Drive-E-voimansiirtotekniikat – maailmanluokan tehoa ja vähäisiä CO2-päästöjä

Volvo Car Groupin uusi kaksilitrainen nelisylinterinen Drive-E-moottorituoteperhe tarjoaa asiakkaille maailmanluokan yhdistelmän ajettavuutta ja vähäisiä CO2-päästöjä. Volvo S60 T6 –malli 306 hevosvoimalla ja uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla on luokkansa ensimmäinen auto, joka kehittää pelkällä polttomoottorilla yli kaksi hevosvoimaa tehoa CO2-grammaa kohti. D4-dieselversio 181 hevosvoimalla ja käsivalintaisella vaihteistolla on D-premium-luokassa tämän tehotason ensimmäinen dieselmalli, jonka CO2-päästöt ovat alle 100 g/km.

- Drive-E-voimansiirtojen kehitysvaiheen aikana lupasimme nostaa tehokkaan ja taloudellisen ajonautinnon uudelle tasolle. Virallinen Euroopan NEDC-sertifiointi vahvistaa, että päihitämme nyt kilpailijamme tehon ja CO2-päästöjen välisessä suhteessa, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb.

306 hevosvoimaa tehoa ja 149 g/km CO2 -päästöjä (6,4 l/100 km) synnyttävä Volvo S60 T6 on luokkansa ensimmäinen auto, joka tarjoaa kuljettajalle yli kaksi hevosvoimaa tehoa CO2-grammaa kohti. Auto kiihtyy 0-100 km/h 5,9 sekunnissa.

Bensiinimoottori kompressorilla ja turbolla

Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen T6-moottori sisältää sekä mekaanisen ahtimen että turboahtimen. Mekaaninen ahdin huolehtii alaväännöstä ja antaa bensiinimoottorille suuren, vapaasti hengittävän voimalähteen tuntuman. Mekaanisesti yhdistetty kompressori alkaa toimia heti matalilla käyntinopeuksilla, ja turboahdin puuttuu peliin ilmavirran kasvaessa.

- Olemme kehittäneet valikoiman pienempiä ja älykkäämpiä moottoreita, joiden tehokäyrät varmistavat innostavan ajettavuuden useammalla sylinterillä varustettuihin voimanlähteisiin verrattuna. Olemme samalla jatkaneet polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämiseen tähtäävää työtä, Derek Crabb toteaa.

Myös Volvo S60 T5 -malli 245 hevosvoimalla ja uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla on poikkeuksellisen kilpailukykyinen kokonaisuus. Sen CO2-päästöt ovat vain 137 g/km, ja vastaava polttoaineen kulutus on 5,9 l/100 km.

Luokkansa johtava dieselmoottori – 99 g/km

Volvo S60 D4 -malli 181 hevosvoimalla ja käsivalintaisella vaihteistolla synnyttää CO2-päästöjä ainoastaan 99 g/km, ja vastaava polttoaineen kulutus on 3,8 l/100 km. Nämä ovat luokkansa johtavia lukemia. Myös Volvo V60 D4 -malli 17 tuuman renkailla pääsee 100 gramman rajapyykin alle (99 g/km).

Drive-E-dieselmoottorit sisältävät ensimmäisenä maailmassa i-ART-tekniikkaa, joka hyödyntää painepalautetta kustakin ruiskutussuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan.

Jokaisella suuttimella on älykäs mikropiiri, joka tarkkailee ruiskutuspainetta. Näitä tietoja käyttämällä itsesäätyvä i-ART-järjestelmä varmistaa, että moottoriin ruiskutetaan aina ihanteellinen määrä polttoainetta.

- 2 500 barin ruiskutuspaineen ja i-ART-tekniikan yhdistelmä tarjoaa asiakkaalle suorituskykyisen, taloudellisen ja vähäpäästöisen moottorin. Tätä läpimurtoa voisi verrata katalysaattorin lambdatunnistimen keksimiseen vuodelta 1976, sanoo Derek Crabb.

Valmiudet sähkötekniikkaan

Drive-E -moottorit ovat valmiina myös tulevaisuuden sähkösovelluksiin. Nelisylinteristen moottorien kompakti koko varmistaa, että auton etu- tai takaosaan voidaan asentaa myös sähkömoottori. Akut sijaitsisivat auton keskellä.

- V60 Plug-in Hybrid -mallin menestys on osoittanut, ettei ajonautinnon ja vähäisten päästöjen välillä tarvitse olla ristiriitoja. Olemme jo vahvistaneet, että vuonna 2014 esiteltävä täysin uusi XC90-mallisto sisältää plug-in-bensiinihybridiversion. Ensimmäisessä Volvo-autossa vuonna 1927 oli kaksilitrainen nelisylinterinen moottori. Voisi siis sanoa, että uusi Drive-E -tuoteperhe vaalii vahvasti myös perinteitämme, Derek Crabb päättää.

Uudet Drive-E -moottorit ovat saatavissa malleihin S60, V60 ja XC60 (D4 man/aut, T5 aut, T6 aut), V70 ja S80 (D4 man/aut, T5 aut), sekä XC70 (D4 man/aut). Myynti on alkanut ja ensimmäiset asiakasluovutukset Suomessa tapahtuvat vuodenvaihteessa.

25.10.2013

Volvo Car Finland, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Lisätietoa, videot ja korkearesoluutiokuvia: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Car Groupin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb