Volvo kuorma-autoilla ennätysvuosi

Vuodesta 2004 tuli Volvo Truck Corporationin historian toistaiseksi paras vuosi. Toimitukset kasvoivat edellisestä vuodesta 29 prosenttia ja olivat ennätystasolla 97 264 (75 312). Raskaiden kuorma-autojen kysyntä oli vahvaa kaikilla suurimmilla markkinoilla Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa.

- Olen erittäin tyytyväinen viime vuoden tulokseen. Uskomme myös kuljetustarpeiden jatkavan voimakasta kasvuaan vuoden 2005 aikana. Ennusteet Euroopan ja Pohjois-Amerikan osalta näyttävät tälle vuodelle positiivista kehitystä, Volvo Trucksin toimitujohtaja Staffan Jufors kertoo. Kuten jo kahtena aikaisempana vuonna raskaiden kuorma-autojen kysyntä Euroopassa jatkoi kasvuaan. Kokonaismarkkinat lisääntyivät 12 prosenttia ja olivat 256 000 ajoneuvoa (228 000). Länsi-Euroopassa markkinat kasvoivat Saksassa 17, Ranskassa 5 ja Espanjassa 8 prosenttia. Itä-Euroopassa myynti kasvoi peräti 29 prosenttia. Kuljetusten kysynnän odotetaan myös jatkossa lisääntyvän Itä- ja Länsi-Euroopan välisen, jatkuvasti kasvavan kaupan ansiosta. Itä-Euroopan uusien EU:n jäsenvaltioiden talous jatkoi kasvuaan. Puolassa kuorma-automarkkinat kasvoivat peräti 58 prosenttia. Pohjois-Amerikassa raskaiden kuorma-autojen kysyntä oli erittäin voimakasta. Kokonaismarkkinat kasvoivat edellisestä vuodesta 42 prosenttia ollen 255 000 ajoneuvoa (179 000). Kasvu johtui kasvaneesta kuljetustarpeesta ja kuljetusyrittäjien tarpeesta uusia ajoneuvokalustoaan. Volvo kuorma-autojen myynti (luokka 8) kasvoi merkittävästi 52 prosenttilla kokonaistoimitusmäärän ollessa 26 035 (17 160). Kansainvälinen divisioona teki toistaiseksi parhaan tuloksensa. Kehitys oli voimakasta ja kaikkiaan toimitettiin 26 304 yksikköä (18 379) eli kasvu oli 43 prosenttia. Iranin markkinoilla myynti kasvoi peräti 83 prosenttia kokonaisajoneuvomäärän ollessa 9 979 ajoneuvoa (5 463). Myös Brasilian raskaiden kuorma-autojen markkinat kehittyivät voimakkaasti ja kasvoivat 34 prosenttia ajoneuvomäärän ollessa viime vuonna 48 500 kappaletta (36 100). Volvo toimitukset olivat 6 636 ajoneuvoa, jossa lisäystä oli 34 prosenttia. Liite: Toimitukset alueittain 2005-02-10 Lisätietoja Tommy Kohle, Volvo Lastvagnar, +46 31-66 65 17 tai +46 706 -76 65 17 Volvo Trucks on yksi maailman johtavista raskaiden kuorma-autojen valmistajista. Yrityksen tuotteita myydään yli 130 markkina-alueella eri puolilla maailmaa. Volvo Trucks kuuluu Volvo konserniin, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen, maanrakennuskoneiden, meri- ja teollisuusmoottoreiden sekä lentokoneiden osien ja niiden moottoreiden osien ja palvelujen tuottajista. Volvo konserni tarjoaa myös täydelliset rahoituspalvelut.