Kaitotek tuo VTT:llä kehitetyn tietoverkkojen mittaustyökalun teollisuuden saataville

Vuoden alussa perustettu Kaitotek Oy jatkaa VTT:llä alkunsa saaneen tiedonsiirron palvelunlaatua mittaavan ohjelmiston jatkokehittämistä. Mittaustyökalu kertoo reaaliaikaisesti muun muassa, millaisia bittinopeuksia, viiveitä ja tiedonsiirron katkoksia verkkoyhteyksissä tapahtuu.

”Passiivisen mittauksen avulla voidaan havaita nopeasti, millaisena eri sovellukset ja loppukäyttäjät kokevat tietoverkkojen suorituskyvyn - oli kyseessä sitten puhe-, video- tai datasovellus”, kertoo VTT:llä aiemmin työskennellyt, nykyinen Kaitotekin toimitusjohtaja Jarmo Prokkola.

Kaupallisesti tarjolla olevat lukuisat, aktiiviseen mittaukseen perustuvat työkalut soveltuvat heikosti olemassa olevan verkkoliikenteen sujuvuuden mittaamiseen. Verkot monipuolistuvat jatkuvasti ja etenkin turvallisuuskriittisissä ratkaisuissa on tärkeää tietää verkon senhetkinen laatu, jotta sovellukset voivat mukautua tilanteeseen.

Kaitotek jatkokehittää ja ylläpitää VTT:llä kehitettyä teknologiaa nyt nimellä Qosium. Teknologiansiirto takaa mittausohjelmiston saatavuuden ja tuen myös jatkossa.

Viime aikoina VTT on käyttänyt Kaitotekin mittausohjelmistoa muun muassa 5G-testiverkon testaamiseen ja tutkimukseen. Esimerkiksi IKEA Centresin Matkus-kauppakeskuksessa tehtiin mittauskampanja, jossa saatiin tietoa Suomessa toimivien matkapuhelinoperaattoriverkkojen ja kaupan oman langattoman verkon toiminnasta kauppakeskuksen sisällä.

”Mittausten perusteella voidaan tehdä tarvittavat parannukset ja todentaa verkkojen toimivuus uusintamittauksilla. Lisäksi voidaan toteuttaa jatkuvaa seurantaa suorituskyvyn riittävyydestä erilaisten sovellusten, kuten puheluiden ja reaaliaikaisen tiedonsiirron tarpeisiin”, sanoo tutkimustiimin päällikkö Jyrki Huusko VTT:ltä.

Teknologiasiirron myötä on voitu aloittaa mittausohjelmiston laajamittainen kaupallistaminen ja asiakaslähtöinen tuotekehitys.

Jyrki Huusko, tutkimustiimin päällikkö
jyrki.huusko@vtt.fi

Kaitotek
Jarmo Prokkola, toimitusjohtaja
jarmo.prokkola@kaitotek.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.