KORJAUS TIEDOTTEESEEN: Mustasotilaskärpäsistä kehitetään liiketoimintaa Viitasaari-Saarijärven seutukunnalle

Lehdistötiedote 20.2.2019

KORJAUS tiedotteeseemme 20.2. klo 8 koskien Tarvaalan sijaintia: Tarvaala sijaitsee Saarijärven seudulla.

VTT ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK kasvattavat Saarijärven Tarvaalassa mustasotilaskärpäsiä ja niiden toukkia kiertotalouden tarpeisiin esimerkiksi rehuksi tai osaksi biojakeita. Niiden elämää ja kasvua voi seurata 20.2.2019 alkaen suoratoistona. VinsectS-hankkeessa kartoitetaan hyönteistalouden mahdollisuudet Viitasaari-Saarijärvi seutukunnan alueella ja kehitetään yrittäjien osaamisvalmiuksia tulevaisuuden hyönteistaloudessa.

Hyönteistalous on nouseva trendi, joka tähtää proteiiniomavaraisuuteen, ruuantuotannon kestävään kehitykseen ja resurssien tehokkaaseen käyttöön. Mustasotilaskärpäset valittiin VinsectS-hankkeen hyönteiskasvatuskontin asukkaiksi, koska ne soveltuvat kestävyytensä vuoksi hyvin hyönteisten kasvatuksen ja jalostamisen koulutus- ja kehitysympäristöön. Kärpäsiä ja niiden toukkia voidaan käyttää muun muassa elintarviketuotantoeläinten rehuna ja prosessoimaan biojakeita.

”Haluamme lisätä yritystoimintaa suunnittelevien tietoja hyönteiskasvatuksesta. Hankkeen avulla voimme löytää uusia synergiaetuja esimerkiksi kartoittamalla seutukunnan hyönteiskasvatukseen soveltuvat sivuvirrat ja niiden ympärillä toimivat yritykset. Tulosten perusteella luomme Viitasaari-Saarijärven alueelle tiekartan ohjaamaan hyönteistalouden kehittymistä”, kertoo VinsectS-hankkeen projektipäällikkö Matti Tähtinen VTT:ltä.

Ravinteikas toukka kasvaa nopeasti

Mustasotilaskärpäsen toukka hajottaa muiden hyönteisten lailla eloperäistä materiaalia, kuten elintarvikejätteitä ja lantaa. 10 kilosta kasvisseosta voidaan saada jopa 7 kiloa kärpäsen toukkia. Hyönteisestä syötävää on sen ravintorikkain osa eli toukka, joka sisältää kaikki tarvittavat aminohapot sekä huomattavan määrän kalsiumia. Mustasotilaskärpäsen toukasta on noin 45 % proteiinia ja 44 % rasvaa. Toukat sopivat sellaisinaan osaksi kotieläinten tai kalojen ruokintaan.

EU:n uusi elintarvikelainsäädäntö mahdollistaa uuselintarvikkeiden myynnin koko Euroopassa, mikä muodostaa kysynnän ja tarpeen myös kotimaiselle hyönteistuotannolle.

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamaa hanketta hallinnoi VTT. JAMKin Biotalousinstituutti on mukana hankkeessa tutkimuskumppanina.

Seuraa toukkien elämää ja kasvua verkossa: https://www.youtube.com/watch?v=yo6XABm5u08

VTT Oy

Matti Tähtinen, projektipäällikkö, 040 153 0405, matti.tahtinen@vtt.fi

Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Biotalousinstituutti
Tiina Siimekselä, 040 630 3149, tiina.siimeksela@jamk.fi

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 258 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.