Lehdistötiedote: Uuden sukupolven kestäviä kuitutuotteita VTT:n ja 33 yrityksen yhteistyöllä

Uusien kuitutuotteiden kaupallistaminen edellyttää yritysyhteistyötä ja tutkimustulosten kehittämistä pilotointivaiheen kautta markkinoille. VTT on koonnut 33 yritystä Future Fibre Products -projektiin, joka vauhdittaa kehitystä 4,5 miljoonan euron rahoituksen avulla. Hanke vahvistaa Keski-Suomen johtavaa asemaa kuitutuotteiden kansainvälisenä osaamiskeskittymänä.

VTT:n koordinoiman Future Fibre Products -projektin tehtävänä on osoittaa laboratoriotasolla onnistuneiden tutkimustulosten edut pilot-mittakaavassa ja näin helpottaa yrityksiä niiden kehittäessä alhaisen hiilijalanjäljen kaupallisia tuotteita. Samalla tutkitaan, miten paperin ja kartongin tuotantolaitteistoja voidaan käyttää uusien pakkaussovellusten, kuitukankaiden ja huokoisten eristeiden valmistuksessa ja jopa korvaamaan styroxinkaltaisia materiaaleja.

T&k-hankkeen taustalla on tarve kehittää ilmastonmuutoksen takia kestäviä ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja öljypohjaisille tuotteille ja materiaaleille. Lisäksi metsäteollisuus etsii energiatehokkaita ja vähähiilisiä ratkaisuja tuotantonsa kehittämiseen. Taustalla on myös teollisuuden tarve löytää uusia sovelluksia ja ratkaisuja, joiden avulla se pystyy paremmin sopeuttamaan tuotantoaan markkinatilanteiden muuttuessa.

Kolmevuotinen hanke on jatkoa VTT:n strategiselle päätökselle kehittää uusia kuitutuotteita ja -prosesseja. Keski-Suomen ja Pirkanmaan liittojen kautta hanke on saanut noin 1,3 miljoonaa euron rahoituksen Euroopan aluekehitysrahastolta.

VTT on parhaillaan investoimassa merkittävään metsäteollisuuden uudistumista ja kilpailukykyä palvelevaan pilotointilaitteistoon Jyväskylässä. Vuoden 2018 alussa käynnistyvää uutta pilotointilinjaa voidaan käyttää ilman märkäpuristusyksikköä mikä mahdollistaa entistä kevyempien ja huokoisempien kuitumateriaalien valmistuksen.

”Uudella ja nykyisellä pilotointilaitteistoillamme voimme osoittaa uusien tuotantotapojen mahdollisuudet. Toivomme, että teolliset kumppanimme, yliopistot ja muut tutkimuslaitokset hyödyntävät uutta laitteistoa yhtä tehokkaasti kuin nykyistä”, toteaa Harri Kiiskinen, Future Fibre Products -projektin päällikkö VTT:ltä.

Yhteistyöllä nopeampiin tuloksiin

Projekti herätti paljon kiinnostusta jo valmisteluvaiheessa, ja lopulta yhteensä 33 erilaista teollista yritystä Suomesta, Pohjois-Amerikasta, Euroopasta ja Aasiasta liittyi joukkoon.

Teolliset yrityskumppanit ovat: A Fredrikson Research & Consulting, Ahlstrom-Munksjö, Albany International, Andritz, Anpap, BASF, Berndorf Band, BillerudKorsnäs, BinNova, Essity (formerly SCA Hygiene Products), Glatfelter, Humuspehtoori, Irving Paper Limited, Kemira, Kimberly-Clark Corporation, Metsä Group, Moorim SP, Neenah Gessner, Novarbo, Paptic, Pixact, ProDeliver, Rejlers Finland, Sappi, SCG Packaging, Stora Enso, Sulzer Pumps Finland, Suominen, UPM-Kymmene, Valmet, Weidmann Electrical Technology, WestRock Corporation, and Wetend Technologies.

“Hienoa, että olemme saaneet innovatiivisen yritysjoukon mukaan kehittämään tulevaisuuden materiaaliratkaisuja. Laaja konsortio on selkeä merkki siitä, että yritykset arvostavat biotalouden parissa tekemäämme t&k-työtä”, toteaa liiketoiminta-alueen johtaja Jussi Manninen VTT:ltä.

Kuva 1: VTT:n koordinoimassa Future Fibre Products -projektissa kehitetään tulevaisuuden materiaaliratkaisuja. (Kuva: VTT)

Kuva 2: Esimerkki mahdollisesta tulevaisuuden pakkausratkaisusta. (Design ja kuva: Kaisa Jäntti)

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Erkki Hellén, asiakaspäällikkö, puh. 040 7194 675, erkki.hellen@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Harri Kiiskinen, johtava tutkija, puh. 040 5273 853, harri.kiiskinen@vtt.fi

Lisätietoja VTT:n biotalouden alan toiminnasta: www.makingoftomorrow.vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.