Lehdistötiedote: VTT ja liettualainen Ignalina NPP syventävät yhteistyötään

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja valtionyhtiö Ignalina Nuclear Power Plant (INPP) allekirjoittivat 19.9. aiesopimuksen, joka syventää organisaatioiden välistä yhteistyötä ja palveluja.

Aiesopimuksen tarkoituksena on syventää liiketoiminta- ja tutkimusyhteistyötä sekä edistää ydinlaitosten käytöstäpoistoon ja radioaktiivisen jätteen hallintaan liittyvien yhteisten ratkaisujen ja palveluiden kansainvälistä markkinointia.

Aiesopimuksen allekirjoittivat Erja Turunen, VTT:n Älykäs teollisuus ja energiajärjestelmät -liiketoiminta-alueen johtaja ja Darius Janulevicius, Ignalina NPP:n toimitusjohtaja.

"Liettualainen valtionyhtiö Ignalina NPP poistaa käytöstä Ignalinan ydinvoimalan, jossa on kaksi RBMK-1500 -reaktoria. Hankkeeseen kuuluvat laitosturvallisuuden hallinta käyttämällä laitoksen turvajärjestelmiä, käytetyn ydinpolttoaineen poistaminen, laitteistojen ja rakennuksen puhdistaminen radioaktiivisuudesta ja purkaminen sekä radioaktiivisen jätteen käsittely ja varastointi. Saamme laitoksen puhdistukseen rahoitusapua Euroopan unionilta. Arvostamme korkealle Suomen johtavan tutkimus- ja teknologiakeskuksen, VTT:n, kanssa tekemäämme ydinlaitoksen käytöstä poistamista ja radioaktiivisen jätteen hallintaa koskevaa yhteistyötä. Tavoitteenamme on poistaa laitos käytöstä tavanomaista kustannustehokkaammin noudattaen samalla korkeita turvanormeja. Pyrimme hankkimaan asiantuntija-aseman ydinlaitosten turvallisessa ja tehokkaassa käytöstä poistamisessa. Olen vakuuttunut, että VTT:n kanssa tekemämme yhteistyö auttaa meitä tässä. Nyt allekirjoitettu aiesopimus on yrityksellemme historiallinen ja tärkeä askel osaamisemme kaupallistamisessa”, kommentoi Darius Janulevicius allekirjoitustilaisuudessa.

“VTT:llä on laaja tietämys ydinturvallisuudesta, mukaan lukien radioaktiivisen jätteen loppusijoitusta koskeva tutkimus ja kehitystoiminta. Tämä aiesopimus auttaa meitä nyt myymään osaamistamme vientimarkkinoilla yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa", toteaa Erja Turunen.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Erja Turunen, Älykäs teollisuus ja energiajärjestelmät -liiketoiminta-alueen johtaja
Puh. +358 50 380 9671,
erja.turunen@vtt.fi, Twitter @Turunen_Erja