Nesli Sözer VTT:n älykkään ja kestävän elintarviketuotannon tutkimusprofessoriksi

Lehdistötiedote 21.2.2019

Tekniikan tohtori Nesli Sözer on nimitetty VTT:n älykkään ja kestävän elintarviketuotannon tutkimusprofessoriksi 1.2.2019 lähtien.

Nesli Sözer on aiemmin työskennellyt VTT:ssä johtavana tutkijana keskittyen elintarvikkeiden materiaalitieteeseen sekä ainesosa- ja tuotesuunnitteluun. Uudessa tehtävässään tutkimusprofessorina hän vastaa VTT:n ketterään elintarviketuotantoon liittyvästä tutkimusteemasta ja edistää tutkimusta yhdistämällä ketteriä valmistusteknologioita kuluttajalle personoitujen elintarvikeratkaisujen kehittämiseksi.

Sözerin tehtävänä on luoda tieteellistä ja teknistä osaamista mullistuvan elintarviketuotannon alalla. Työn painopiste on kestävien ja terveellisten ainesosien ja elintarvikkeiden valmistukseen tähtäävissä teknologioissa ja valmistusmenetelmissä.

“Elintarviketeollisuuden neljäs vallankumous edellyttää useiden teknologioiden yhdistämistä fyysisen, digitaalisen ja biologisen osa-alueen sulauttamiseksi. Tuotteiden personointi kuluttajille merkitsee valtavaa muutosta elintarvikealan tuotannolle ja kaupalle, ja shokkivaikutus alkaa jo tuntua. Ketterät valmistusteknologiat vähentävät jätteen syntymistä tilauksiin perustuvan reaaliaikaisen tuotannon ansiosta. Uudessa roolissani tehtävänäni on tuottaa teknisiä ratkaisuja tulevaisuuden teollisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin,” Sözer kuvailee uutta rooliaan.

”Ruoka on yksi perustarpeistamme, mutta samalla enenevässä määrin henkilökohtaisten valintojen kohde. Nykykuluttajaa kiinnostaa ruoan laadun ja turvallisuuden lisäksi terveellisyys, vähäinen ympäristökuormitus ja helppo saatavuus. Ruokaketju joutuu vastaamaan kuluttajien uusiin vaatimuksiin. Olemme VTT:llä visioineet mahdollisia muutospolkuja ruokaketjun murroksessa kohti uutta ruokataloutta. Uusi tutkimusprofessorimme Nesli Sözer on yksi avainhenkilöistämme toteuttaessamme monitieteistä lähestymistapaa edellyttävää VTT:n Elintarviketalous 4.0 -visiota yhdessä kumppanien kanssa”, toteaa VTT:n tutkimusjohtaja Tiina Nakari-Setälä.

VTT:n Elintarviketalous 4.0 -visio käsittelee elintarviketuotannossa parhaillaan käynnissä olevaa neljättä vallankumousta. Nykyisen maatalouden ja elintarviketuotannon haasteita ovat globalisaatio, digitalisaatio ja ilmastonmuutos. Muutokseen vaikuttavat myös kuluttajien kiinnostus ruoan terveellisyyteen, tuotteiden ja palvelujen yksilöllistämiseen, nautinnonhaluun, tuotannon läpinäkyvyyteen, kestävään tuotantoon ja turvallisuuteen. Lisätietoja VTT:n tiekartasta: https://www.vtt.fi/medialle/uutiset/vtt-n-visio-%C3%A4lykk%C3%A4%C3%A4n-kuluttajakeskeisen-ruoantuotannon-aikakauteen

Nesli Sözer, tutkimusprofessori
puh. 040 1523875, nesli.sozer@vtt.fi

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 258 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.