NIMITYSUUTINEN: Ilmari Lastikka VTT:n kansainvälisten asioiden johtajaksi

VTT:n kansainvälisten asioiden johtajaksi on nimitetty 1.4.2018 lähtien diplomi-insinööri Ilmari Lastikka. Tehtävä on uusi VTT:llä, ja toimenkuvaan kuuluu VTT:n tunnettavuuden lisääminen muun muassa eurooppalaisissa vaikuttajapiireissä sekä verkostoitumisen vahvistaminen.

Lastikka siirtyy VTT:lle Neste Oy:stä, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2004 lähtien. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus kansainvälisten suhteiden hoitamisesta yhtiön EU-edunvalvojana. Lisäksi hän on ollut mukana laajentamassa Nesteen kemian teollisuuden tuotteistusta biokemikaaleihin.

”VTT:n monipuoliselle tutkimusosaamiselle on tarvetta maailmalla ja sillä on erinomaiset mahdollisuudet kansainvälistyä entistä enemmän. Toimiessani kansainvälisillä areenoilla on VTT:n nimi tullut monessa yhteydessä esiin korkeatasoista tutkimustyötä tekevänä tutkimusorganisaationa”, toteaa Ilmari Lastikka.

”Olen erittäin iloinen, että saamme Ilmarin joukkoomme VTT:llä. Hänellä on erinomainen kokemus kansainvälisistä verkostoista ja niissä toimimisesta. VTT on merkittävä toimija eurooppalaisessa tutkimusyhteistyössä ja sen kansainvälisen tutkimustyön kautta moni suomalainen yritys on päässyt osaksi Euroopan tasoisiin innovaatio- ja liiketoimintaekosysteemeihin. On ensiarvoisen tärkeää, että VTT:llä on hyvä keskusteluyhteys päätöksentekoon ja Euroopan laajuisiin verkostoihin myös jatkossa”, toteaa VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

Kansainvälinen VTT

VTT:n laajamittaisilla kansainvälisillä verkostoilla ja aktiivisella mukanaololla voidaan saada aikaan huomattava vipuvaikutus suomalaisten innovaatioiden edistämisessä. VTT:llä on strategisia yhteistyösopimuksia parhaimpien yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

Äärimmäisestä kilpailusta huolimatta VTT on säilyttänyt asemansa merkittävänä toimijana Euroopan tasolla ja suurimpana yksittäisenä EU-tutkimusrahoituksen saajana Suomessa. Suurin osa sen kansainvälisestä julkisesta tutkimusyhteistyöstä toteutuu EU:n ohjelmissa, kuten Horisontti -2020 ohjelmassa.

VTT on mukana kolmessa Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin innovaatiokeskittymässä: EIT Digital, EIT Raw Materials ja EIT Food. EARTOn (European Association of Research and Technology Organisations) jäsenenä VTT on mukana edistämässä eurooppalaisten tutkimuslaitosten yhteisiä näkemyksiä.

MEDIAMATERIAALI

KUVA: VTT:n kansainvälisten asioiden johtajaksi on nimitetty 1.4.2018 lähtien diplomi-insinööri Ilmari Lastikka. (Kuva: Tage Rönnqvist)

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Ilmari Lastikka, Vice President, International Affairs
ilmari.lastikka@vtt.fi 1.4.2018 lähtien, puh. 050 4584627, @IlmariLastikka

Paula Bergqvist
Viestinnän asiantuntija
paula.bergqvist@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.