Rytmihäiriöt havaitseva mobiililaite pian kuluttajakäyttöön

VTT:n spin-off-yritys VitalSignum tuo nyt kuluttajan ulottuville rytmihäiriöt tunnistavan pienen mobiililaitteen, joka mittaa käyttäjänsä sydänsähkökäyrän. Ensimmäinen tuotantoerä on valmistumassa ja tulossa kuluttajamyyntiin jo lokakuun alussa.

Laitetta on testattu sydänpotilailla kolmen vuoden ajan hyvin tuloksin, ensin Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja nykyään myös HUSissa. Myös sydänongelmista kärsivät huippu-urheilijat ja monet muut yksityishenkilöt ovat koekäyttäneet laitetta.

Kulkee vaivatta mukana

Helppokäyttöinen laite mittaa EKG:n lisäksi tarkasti käyttäjänsä sykkeen ja sykevälivaihtelun. Laitteelle haetaan seuraavaksi lääkintälaitehyväksyntä, jonka jälkeen se soveltuu esimerkiksi sydänpotilaiden leikkausta edeltävään ja sen jälkeiseen tarkkailuun kotioloissa, sillä data siirtyy kännykästä automaattisesti pilvipalvelun kautta hoitohenkilökunnalle.

”Rytmihäiriöt jäävät usein diagnosoimatta, jos oireita ei ilmene sydänfilmin seurannassa ns. Holter-tutkimuksessa. Pienikokoinen uutuuslaite tuo jatkossa ratkaisun myös tähän, kun vaatteiden alla huomaamattomasti mukana kulkeva mobiililaite välittää sydämen rytmihäiriöt suoraan kännykkään”, kertoo innovaatiota VTT:llä ollessaan kehittänyt teknologiajohtaja Timo Varpula VitalSignumista. Yritys käynnisti toimintansa puolisen vuotta sitten, joten tie tutkimuksesta kuluttajatuotteeksi on käynyt nopeasti.

Beat2Phone-niminen laite koostuu Android-puhelimeen soveltuvasta ohjelmistosta ja joustavaan sykevyöhön kiinnitetystä lisälaitteesta. Nämä mittaavat EKG-signaalin erittäin suurella resoluutiolla, havaitsevat signaalista yksittäisen sydämenlyönnin ja todentavat peräkkäisten lyöntien väliset intervallit. Laitteessa on myös asento- ja aktiivisuusanturi.

”Laitteen ennakkokysyntä on ylittänyt odotuksemme”, sanoo toimitusjohtaja Veli-Heikki Saari.

Laitteen potentiaalisten käyttäjien määrä kasvaa ihmisten ikääntyessä. Noin 5 % väestöstä kärsii sydämen rytmihäiriöistä, ja niitä esiintyy noin 12 %:lla yli 60-vuotiaista. Myös aktiivisesti kestävyysliikuntaa harrastavien määrä on jatkuvasti nousussa.

Lue lisää täältä: http://www.beat2phone.com

Panu Helistö, johtava tutkija
panu.helisto@vtt.fi

VitalSignum Oy
Timo Varpula, teknologiajohtaja CTO
timo.varpula@vitalsignum.com

Veli-Heikki Saari, toimitusjohtaja
veli-heikki.saari@vitalsignum.com

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.