Spinnova kehittää kuusi- ja mäntykuiduista ympäristöystävällistä kuitulankateknologiaa

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uusin spin-off on Jyv ä skyl ä ss ä tammikuussa toimintansa aloittanut tutkimus- ja tuotekehitysyritys Spinnova Oy. Se kehitt ää VTT:ll ä alkunsa saanutta kuitulankateknologiaa. Menetelm ä poikkeaa merkitt ä v ä sti perinteisist ä langan valmistusteknologioista, koska siin ä ei tarvita kemiallisia, energiaa ja vett ä kuluttavia ty ö vaiheita.

Spinnovan teknologian ideana on kehrätä lanka suoraan puukuiduista. Menetelmä soveltuu erityisesti kotimaisten pitkäkuituisten puulajien - kuusen ja männyn - jalostamiseen. Kyseessä on ainut teknologia, jolla voidaan valmistaa lankaa suoraan puukuiduista ilman kemiallista käsittelyä.

Yrityksen toimitusjohtajana toimii Janne Poranen , jolla on pitkä ura VTT:n kuituteknologian johtotehtävissä. Menetelmän ideoinut Juha Salmela työskentelee yrityksen teknologiajohtajana.

Spinnovan puukuitulankahanke voitti helmikuussa työ- ja elinkeinoministeriön biojalostamokilpailun.

Spinnova on kerännyt 1,95 miljoonan euron sijoituksen. Rahoittajina ovat VTT Ventures, itävaltalainen Lenzig AG, sijoitusyhtiö FIM:n hallituksen jäsen Markku Kaloniemi, Nokian entinen teknologiajohtaja Yrjö Neuvo, Esko Liirin perheen sijoitusyhtiö Besodos Oy sekä Small Giant -peliyhtiön toimitusjohtaja Timo Soininen.

www.spinnova.fi

Lis ä tietoja:

Spinnova Oy
Toimitusjohtaja Janne Poranen
puh. 0400 138   711, janne.poranen@spinnova.fi

VTT Ventures Oy
Toimitusjohtaja Antti Sinisalo
puh. 0405248751, antti.sinisalo@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.

Yrityksestä

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen.