VTT: Älykkäät sovellukset tekevät tuloaan valaisimiin

Älyvalaisun markkinat voimakkaassa kasvussa

Tulevaisuuden valaisimet saattavat olla älypuhelimeen verrattavia monitoimilaitteita. Valaisimet eivät ainoastaan valaise, vaan ne voivat myös havainnoida ympäristöään, välittää tietoa, ilmaista tunnetiloja ja tehdä elämästämme mukavampaa. Samalla älyvalaistus saattaa säästää energiaa jopa 80 % perinteiseen valaistukseen verrattuna. Valaisinten käyttötarkoitusten laajentuessa mullistuu myös alan liiketoiminta. Valaisinten lisäksi yritykset voisivat tarjota asiakkailleen älykkäitä sovelluksia ja kokonaisia palvelupaketteja.

Älykkään valaisun ala elää parhaillaan voimakasta murrosvaihetta. Erilaiset älyvalaisun sovellukset yleistyvät lähivuosina kodeissa, julkisissa tiloissa ja työpaikoilla.

Tulevaisuuden kodissa valaistuksen suunta, voimakkuus ja väri voivat mukautua automaattisesti esimerkiksi sen mukaan, katsovatko asukkaat televisiota, syövätkö he illallista tai missä osassa huonetta he oleskelevat. Ikkunan viereen sijoitettujen valojen sävy puolestaan kertoo, mikä on ulkoilman lämpötila. Tapettiin printattu valokatkaisin huomaa, kun asukkaat astuvat huoneeseen. Halutessaan he voivat ladata valaisimiinsa lisää älykkäitä sovelluksia suoraan internetistä. Työpaikalla älykäs valaistus voi puolestaan auttaa vuorotyötä tekeviä sopeutumaan vuorokausirytmin muutoksiin.

”Älykkäät valaisinjärjestelmät yleistyvät parhaillaan voimakkaasti sekä uudisrakennuksissa että remonttikohteissa. Teknologisesti seuraava iso askel on parempien sensoreiden ja toiminnallisuuksien integrointi valaisinjärjestelmiin, jolloin valaistusta voidaan säätää entistä tarkemmin ja monipuolisemmin henkilöiden liikkeiden ja työtehtävien mukaan”, ennakoi VTT:n johtava tutkija Janne Aikio.

Markkinoilla on nyt lähinnä yrityskäyttöön tarkoitettuja ensimmäisen sukupolven älykkäitä valaisinjärjestelmiä, jotka voidaan esimerkiksi linkittää taloautomaatiojärjestelmään. Kymmenen vuoden kuluttua helppokäyttöiset ja edulliset valaisinjärjestelmät voivat olla jo osa kuluttajien arkipäivää. Valaisinjärjestelmät toimivat yhä useammin langattomasti ja niiden ohjaamiseen voidaan käyttää esimerkiksi matkapuhelinta.

Älyvalaisu uudistaa liiketoimintamalleja

Kypsyvä teknologia ja kasvava kysyntä uudistavat valaisualan liiketoimintaa. Valaisinlaitteiden lisäksi alan yritykset voisivat tarjota asiakkailleen älykkäitä sovelluksia ja kokonaisia palvelupaketteja.

Tietotekniikka ja elektroniikka nivoutuvat yhä tiiviimmin osaksi laitteita ja esineitä, jotka voivat ”keskustella keskenään” ja jakaa tietoa toistensa kanssa. Asioiden ja esineiden internet (Internet of Things) mullistaa paitsi kuluttajien arkea, myös monen alan liiketoimintaa.

”Ennakoidaan, että älyvalaisusta tulee keskeisimpiä trendejä asioiden ja esineiden internetistä puhuttaessa. Nyt olisi tärkeää tunnistaa teknologian uusia sovelluskohteita ja luoda niiden ympärille uutta liiketoimintaa. Älyvalaisun sovellusmarkkinoilla on tilaa ja mahdollisuuksia myös pienille yrityksille”, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Heikki Ailisto.

Älykkään valaisun markkinoiden odotetaan moninkertaistuvan seuraavien kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2020 markkinoiden volyymin arvioidaan olevan noin 7,7 miljardia euroa, kun se vielä vuonna 2011 oli 1,8 miljardia euroa.

Älykäs valaisu merkitsee myös mittavia energiansäästöjä. Kun tarvittavan valon määrää voidaan entistä paremmin säädellä ja valaistus toteutetaan energiatehokkailla led-valoilla, valaistukseen kuluvaa energiaa voidaan säästää jopa 80 %. Maailmanlaajuisesti noin viidennes sähköenergiasta kuluu tätä nykyä valaistukseen.

VTT = Teknologian tutkimuskeskus VTT

Julkaisu verkossa: VTT Visions: Productivity Leap with IoT

Heikki Ailisto, tutkimusprofessori
heikki.ailisto@vtt.fi

Janne Aikio, johtava tutkija
janne.aikio@vtt.fi

Kuva1: Älykäs valokuvio olohuoneen seinällä voi viestiä esimerkiksi tuulen voimakkuudesta.

Kuva2: Painettuun älykkyyteen perustuva sensori säätää valaistusta käden liikkeen perusteella.

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.