VTT:ltä pieni ja kuluttajaystävällinen hoitolaite liikahikoiluun

Lehdistötiedote julkaisuvapaa 9.5.2016

VTT on kehittänyt kuluttajaystävällisen ja turvallisen hoitolaitteen liikahikoiluun, jossa lääkeaineena toimii vesi. Helppokäyttöinen, kevyt ja kannettava laite soveltuu myös lääkkeiden imeyttämiseen ihon kautta. Laite koostuu vaihdettavista hoitoelektrodeista, kännykän kanssa langattomasti kommunikoivasta pienestä kontrolliyksiköstä ja kännykkäohjelmistosta. Hoitolaitteelle haetaan nyt kaupallistajaa.

Laitteen toiminta perustuu iontoforeesiin, jossa sähkökentän avulla liikutetaan varautuneita hiukkasia ihon sisään. Liikahikoilun hoidossa vesijohtoveden varautuneet hiukkaset eli veden luonnolliset suolat ohjataan hikihuokosiin, mikä saa aikaan hikoilun vähenemisen.

VTT:n kannettava laite poikkeaa markkinoilla olevista iontoforeettisista laitteista pienemmällä koollaan, kuluttajaystävällisyydellään, kännykkäkäyttöliittymällään ja korostuneella turvallisuudellaan - hoidon aikana laitetta ei ole kytketty verkkovirtaan. Laite soveltuu niin sairaaloihin, kauneushoitoloihin kuin kotikäyttöön.

”Muokkaamalla hieman softaa ja kontrolliyksikön komponentteja sekä vaihtamalla hoitoelektrodit laite soveltuu eri käyttötarkoituksiin”, toteaa projektipäällikkö Saara Tuurala VTT:ltä.

”Liikahikoilun hoidon lisäksi laitetta voidaan käyttää myös mm. tulehduskipulääkkeiden ja kosmeettisten aineiden viemisessä paikallisesti kehon sisälle rikkomatta ihon pintaa.”

Ohjaus kännykällä

Laitteeseen on yhdistetty kolme eri elementtiä: taipuisat poisheitettävät ja vaihdettavat hoitoelektrodit, ladattava kontrolliyksikkö sekä kännykkä, jolla kontrolliyksikköä ohjataan.

Laite toimii käytännössä siten, että sen kontrolliyksikkö yhdistetään hoitoelektrodeihin, ja kännykällä asetetaan yksilöity hoito-ohjelma. Käsien ollessa ongelma-alueena hoidettavan käsiin levitetään hoitonestettä, esimerkiksi vesipohjaista geelimäistä voidetta, ennen kuin kädet asetetaan hoitoelektrodeille. Laite käynnistetään kännykällä. Tämä sujuu myös ilman apukäsiä käyttämällä aikaviivettä, jonka kuluttua hoito alkaa automaattisesti. Laitteeseen voi myös lisätä puheohjauksen.

Liikahikoilun hoitokerta on alle puoli tuntia, ja se toistetaan aluksi muutaman kerran viikossa. Ylläpitohoito tapahtuu noin kerran viikossa.

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti hoitolaitteen osana Tekesin TUTLI EBandage-hanketta ja hakee nyt laitteelle kaupallistajaa.

Saara Tuurala, projektipäällikkö
saara.tuurala@vtt.fi

Tomi Erho, tutkimusalueen päällikkö
tomi.erho@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.