VTT:n tutkijat tunnistivat suolistobakteereja, joiden väheneminen vaikuttaa tyypin 1 diabeteksen syntymiseen

Tulokset antavat uusia mahdollisuuksia sairauden ennaltaehkäisyyn

Uudet VTT:n tutkimusprofessori Matej Orešičin johdolla tehty tutkimus osoittaa, että tiettyjen bakteerien määrä elimistössä vähenee ennen tyypin 1 diabeteksen puhkeamista. PloS Computational Biology -lehdessä 27.10.2011 julkaistut tutkimustulokset avaavat uusia mahdollisuuksia diabeteksen ehkäisemiseen jo sairauden etenemisen varhaisessa vaiheessa.

VTT:n tutkijat havaitsivat DIPP - Type 1 Diabetes Prediction and Prevention -väestötutkimuksen yhteydessä, että aineenvaihdunnan säätelyhäiriöt en nakoivat nuoruusiän diabeteksen puhkeamista jo vuosia etukäteen . Tutkimustulokset julkaistiin vuonna 2008. Uudet tutkimukset valottavat nyt, millaiset elimistön molekyylitason muutokset vaikuttavat häiriöiden syntymiseen ja sairauden puhkeamiseen.

Molekyylitason muutoksia on selvitetty VTT:n tutkimusprofessori Matej Orešičin johtamassa tutkimuksessa, johon osallistuivat Eriika Savontaus Turun yliopistosta, Samuel Kaski Aalto-yliopistosta ja Mikael Knip Helsingin yliopistosta. Tutkimustulokset on julkaistu 27.10.2011 PloS Computational Biology -lehdessä.

Tutkimusryhmä toteutti kokeet NOD-hiirillä eli laihoilla diabeteshiirillä. Tutkijat havaitsivat, että niillä nuorilla NOD-hiirinaarailla, joilla myöhemmin puhkesi diabetes, on samankaltaisia aineenvaihduntamuutoksia, kuin diabetekseen sairastuneilla lapsilla ennen sairastumisen puhkeamista. Aineenvaihduntamuutoksia olivat sokeriaineenvaihduntaa säätelevän insuliinin erityksen lisääntyminen, elimistön energiansäätelyyn liittyvien plasma leptin- ja adiponektiini -hormonien määrän lisääntyminen ja Clostridium leptum -bakteerin määrän väheneminen.

Tutkimustulokset avaavat uusia mahdollisuuksia diabeteksen puhkeamisen ehkäisemiseksi sairauden etenemisen varhaisessa vaiheessa. Käynnissä olevissa jatkotutkimuksissaan VTT:n tutkijat selvittävät tiettyjen Clostridium leptum -bakteeriryhmään kuuluvien bakteerien vaikutusta tyypin 1 diabeteksen ehkäisemiseksi.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Tekes, EU sekä Juvenile Diabetes Research Foundation.

Ympäristötekijöiden ja elimistön molekyylitason mekanismien vaikutuksista tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen on toistaiseksi vähän tutkittua tietoa. Tulehdus- ja autoimmuunisairauksien määrä kasvaa nopeammin kuin muiden kansanterveydellisesti merkittävät sairaudet. Tyypin 1 diabetekseen sairastuvien alle viisivuotiaiden lasten määrän arvioidaan kaksinkertai s tuvan Euroopassa vuosina 2005–2020.

Viite: M. Sysi-Aho, A. Ermolov, P. V. Gopalacharyulu, A. Tripathi, T. Seppänen-Laakso, J. Maukonen, I. Mattila, S. T. Ruohonen, L. Vähätalo, L. Yetukuri, T. Härkönen, E. Lindfors, J. Nikkilä, J. Ilonen, O. Simell, M. Saarela, M. Knip, S. Kaski, E. Savontaus, M. Orešič, Metabolic regulation in progression to autoimmune diabetes,  PLoS Comp. Biol. 7 (10), e1002257 (2011). http://www.ploscompbiol.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pcbi.1002257

Matej Orešič, tutkimusprofessori
puh. 020 722 4491, matej.oresic@vtt.fi

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

Yrityksestä

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen.