VTT:n tutkimusprofessori Kaisa Poutaselle merkittävä vilja-alan palkinto

ICC Adacemy (ICC - International Association for Cereal Science and Technology) myöntää 14.11.2017 VTT:n elintarviketeknologian tutkimusprofessori Kaisa Poutaselle arvokkaimman tunnustuspalkintonsa, Clyde H. Bailey -palkinnon, huomattavista saavutuksista vilja-alan tutkimuksen, teknologiakehityksen ja täysjyväviljan terveysvaikutusten parissa.

Kaisa Poutasen viljaan liittyvä tutkimustyö on keskittynyt täysjyväviljaan ja ravintokuituun sekä erityisesti bioprosessointiin ja täysjyvätuotteiden terveysvaikutuksiin. Hän on johtanut useita suuria kansainvälisiä hankkeita, mm. pohjoismaista rukiisen liittyvää yhteistyöverkostoa ja EU:n elintarvikealan jättihanketta terveellisten viljatuotteiden kehittämiseksi.

ICC Academyn Clyde H. Bailey -palkinto on aiemmin luovutettu 13 kertaa vuosina 1970–2016. Kaisa Poutanen on joukon ensimmäinen pohjoismaalainen.

Diabetes ja ruis

Osa Poutasen uraauurtavista tutkimuksista liittyy ruistuotteiden insuliiniaineenvaihduntaan, joten palkinnon luovutus osuu sopivasti maailman diabetespäivään.

”Rukiin ”insuliinitekijä” on edelleen vilkkaan tutkimuksen kohteena, sillä ruistuotteiden nauttimisen jälkeen veren sokerin säätelyssä tarvitaan vähemmän insuliinia kuin esimerkiksi vehnätuotteiden jälkeen. Ravinto ja sen täysjyväviljatuotteet ovat yksi tärkeä osatekijä taistelussa kasvavaa kakkostyypin diabetesta vastaan”, toteaa Kaisa Poutanen.

ICC, International Association for Cereal Science and Technology

ICC on kansainvälinen, viidellä mantereella toimiva järjestö, johon kuuluu 24 maata. Vilja on tärkeä perusravinto varsinkin kehittyvissä maissa, ja ICC:n missiona on tiedon tuottaminen ja jakaminen turvallisten ja terveellisten viljatuotteiden valmistamiseksi kaikkialla maailmassa.

Mitali luovutetaan Wienissä kansainvälisen Whole Grain Summit 2017 -täysjyväviljakongressin yhteydessä 14.11.2017. https://www.icc.or.at/

MEDIAMATERIAALI
Valokuva: Kaisa Poutanen (Kuva: VTT)

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Tutkimusprofessori Kaisa Poutanen
puh. 040 5403326, kaisa.poutanen@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.