VTT selvitti vesipisaran valumisen erilaisilla pinnoilla

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Lasse Makkonen on ratkaissut kysymyksen siitä, mikä aiheuttaa vesipisaroiden pysymisen kaltevalla tai tuulelle alttiilla pinnalla. Makkonen kehitti uuden teoreettisen mallin, jonka avulla pisaroiden valuminen erilaisilta pinnoilta voidaan ennustaa.

Pisaroiden käyttäytyminen pinnoilla vaikuttaa vaatteiden vedenpitävyyteen, tuulilasien läpinäkyvyyteen sateessa sekä moniin teollisiin prosesseihin. Aihe onkin ollut viime vuosina yksi maailman tutkituimpia tieteellisiä kysymyksiä.

Makkosen kehittämä teoria tekee mahdolliseksi vettähylkivien pintojen systemaattisen kehittämisen niiden materiaalia ja rosoisuutta muokkaamalla. Tällöin voidaan kehittää esimerkiksi itsepuhdistuvia pintoja sekä parantaa ruiskutukseen perustuvia pinnoitusprosesseja.

Aikaisemman teorian ongelmana on ollut etenkin Thomas Youngin vuonna 1805 esittämä pisaran tasapainotila, jonka mukaan pienenkin ulkoisen voiman pitäisi saada pisara liikkeelle, mutta näin ei käytännössä tapahdu edes hyvin sileillä pinnoilla.

Makkosen teoria on julkaistu lehdissä Journal of Physics: Condensed Matter ja The Journal of Chemical Physics. Artikkelit ovat avoimesti luettavissa: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0953-8984/28/13/135001/meta ja  http://dx.doi.org/10.1063/1.4996912.

Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia.

Lasse Makkonen, johtava tutkija 040 593 2457, lasse.makkonen@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.