VV-Auto Group ansioitunein mainos- ja media-alan toimija vuonna 2016

V-Auto Group ja sen edustamat merkit, Volkswagen, Audi, SEAT ja Volkswagen-hyötyautot, palkittiin vuoden 2016 ansioituneimmaksi mainos- ja media-alan toimijaksi Suomessa. Palkinto jaettiin Kantar TNS mediaseurannan tilaisuudessa Helsingissä tiistaina 31.1.2017.

Mainoskakkulapion historia ulottuu 80-luvun puoleen väliin ja perinne on jatkunut sen jälkeen katkeamatta. Perusteena on alusta alkaen ollut, että palkinnon saaja on vuoden aikana tuonut panoksensa suomalaisen mainonnan kenttään – esim. tekemällä erottuvaa mainonta, tuomalla uudenlaista näkökulmaa mainontaan tai edistänyt merkittävällä tavalla alan myönteistä kehitystä. Tämän lisäksi on katsottu myös itse mainospanostuksia eli onko mainostaja nostanut investointejaan mediamainontaan mittauksen mukaan euroissa.

Kantar TNS mediaseurannan mukaan VV-Auto Group on kasvattanut investointejaan mediamainontaan, jopa hieman enemmän kuin toimiala keskimäärin.  Tärkeimpänä kriteerinä ei ole ollut investointien kasvu vaan tärkeimpänä kriteerinä huomioidaan mitä sillä on saatu aikaan. Kantar TNS:n toteuttaman autobarometri tutkimuksen mukaan VV-Auto Groupin mainonta tavoittaa oikeat kohderyhmät ja mainonnan tehokkuus on parempaa kilpailijoihin verrattuna.

Kantar TNS:n mukaan palkinnon perusteluissa mainitaan myös VV-Auto Groupin vahva markkina-asema Suomessa. Volkswagen rikkoi omia ennätyksiään olemalla vuonna 2016 jo kuudennen kerran peräkkäin Suomen ostetuin automerkki. Audi oli jo 13. kerran peräkkäin saksalaisten premium-autojen eniten rekisteröity merkki Suomessa ja SEAT oli yksi eniten kasvaneista merkeistä, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 36 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Kuva: Palkinnon vastaanottivat Juha-Pekka Sihvonen (Volkswagen-hyötyautot), Jon Höckerstedt (Volkswagen-henkilöautot), Hanna Malinen (SEAT) ja Pekka Martikainen (Audi).