• K Auto Oy/

VV-Auton maahantuomien autojen rekisteröinnit olivat vuonna 2015 yhteensä 22 814 autoa yhteenlasketun markkinaosuuden ollessa 19 %.

• Volkswagen rekisteröintitilastojen ykkönen jo viidettä vuotta peräkkäin
• Audi jo 12 vuotta peräkkäin saksalaisten premium-merkkien ykkönen
• SEATin myynti pysyi vakaana

Lehdistötiedote 13.1.2016

Volkswagen oli jo viidennen kerran peräkkäin Suomen ostetuin henkilöautomerkki vuonna 2015. Uusia Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 12 859 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,9 %. "Haluan kiittää asiakkaitamme luottamuksesta. Volkswagen oli Suomen eniten rekisteröity henkilöautomerkki syksyn päästötapauksesta huolimatta. Volkswagenin laaja ja monipuolinen mallisto uudistuu jatkuvasti ja viime vuonna olimme edellisvuosien tapaan vahvoja myös yritysautopuolella", kertoo Heikki Ahdekivi, Volkswagen-henkilöauto-osaston johtaja.

Sekä Suomessa että Euroopassa Vuoden Auto 2015 -palkinnon voittaneen uuden Volkswagen Passatin myynnissä onnistuttiin erinomaisesti, ja mallisto laajeni loppuvuodesta mm. Alltrack-mallilla. Suosittu Golf-mallisto puolestaan sai uusia kiinnostavia farmariversioita: Golf R Variantin, Golf GTD Variantin ja Golf Alltrackin. Volkswagen Polo juhli 40-vuotissyntymäpäiväänsä. Vuoden lopulla markkinoille ehti vielä tila-autoluokan mestari uusi Volkswagen Touran, joka valmistetaan nyt ensimmäisen kerran Volkswagen-konsernin MQB-alustalle.

Volkswagen oli vuonna 2015 myös myydyin pakettiautomerkki, sekin jo viidennen kerran peräkkäin. Uusia Volkswagen-pakettiautoja rekisteröitiin viime vuonna 2 854 kappaletta markkinaosuuden ollessa 25,0 %. Kuten vuonna 2014, myös vuoden 2015 myydyin pakettiautomalli oli Volkswagen Transporter 1 916 kappaleella ja 16,8 % markkinaosuudella. "Klassikon asemaan nousseesta Volkswagen Transporter -mallistosta julkistettiin uusi kuudes sukupolvi, ja se sai marraskuussa arvostetun kansainvälisen Van of the Year 2016 -arvonimen", kertoo Juha-Pekka Sihvonen, Volkswagen-hyötyautot-osaston johtaja.

Vuosi 2015 on historiallinen myös Audin osalta, sillä Audi on nyt ollut jo 12 vuoden ajan saksalaisten premium-merkkien ykkönen. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2015 Suomessa 5 391 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 5,0 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2015 oli Audi A3, jota rekisteröitiin 1 734 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 1,6 %.  "Vuoden tärkeimpänä uutuutena lanseerattiin täysin uusi Audi A4. Sen täysdigitaalisessa mittaristossa on suomalaisen yrityksen Rightwaren kehittämää teknologiaa. Olen erityisen ylpeä myös Suomen menestyksestä Audi-huollon Twin Cup -kilpailussa, ja siinä viime vuonna saavutetusta maailmanmestaruushopeasta", kertoo Audi-osaston johtaja Aki Juhakorpi.

SEATeja rekisteröitiin 1 710 kappaletta markkinaosuuden ollessa 1,6 %. "SEATin myynnin vauhdittajana niin Suomessa kuin maailmallakin on ollut koko Leon-mallisto. SEATin vuoden uutuus Leon ST Cupra -farmari sai ansaitsemansa huomion", kertoo SEAT-osaston johtaja Jukka Kiuru.

Lähde: Trafi ja Autoalan tiedotuskeskus

Volkswagen-konserni toimitti 9,93 miljoonaa autoa vuonna 2015

Volkswagen-konserni toimitti asiakkailleen 9, 93 miljoonaa autoa vuonna 2015. "Tämä on erinomainen tulos, ottaen huomioon markkinatilanteen joillakin alueilla ja dieseltapauksen vuoden viimeisellä neljänneksellä. Rakennamme nyt systemaattisesti konsernia kohti tulevaisuutta", sanoi pääjohtaja Matthias Müller Wolfsburgissa.

Volkswagen toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti 5,82 miljoonaa henkilöautoa vuonna 2015. Volkswagen-henkilöautot onnistuivat hyvin ottaen huomioon haastavan tilanteen. Alueellista vaihtelua oli merkittävästi johtuen markkinatekijöistä. Euroopan lisäksi Kiina pysyy tärkeänä myyntialueena.  Euroopassa henkilöautoja toimitettiin 1,71 miljoonaa (+1,9 %), Pohjois-Amerikassa Volkswagen toimitti 592 100 (+0,9 %) ja Etelä-Amerikassa 458 200 (-30,9 %) autoa. Aasian ja Tyynenmeren alueella toimitettiin 2,83 miljoonaa autoa (-4,5 %) ja Kiinassa 2,63 miljoonaa autoa (-4,6 %).

Volkswagen-hyötyautojen toimitukset vuonna 2015 olivat 430 800 kappaletta (-3,5 %). Maailmanlaajuisesti katsottuna Transporterin, Multivanin, Caravellen, Californian ja Crafterin myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Etelä-Amerikan tilanteesta, varsinkin Brasiliasta johtuen, Amarokin toimitukset vähenivät 76 500 kappaleeseen (-2,1 %). Volkswagen Transporteria toimitettiin asiakkaille 171 100 kappaletta (1,4 %), Caddyä 132 900 (-10,8 %) ja Crafteria puolestaan 50 400 (2,5 %) kappaletta.

Audi saavutti uuden ennätyksen toimittamalla maailmanlaajuisesti 1,8 miljoonaa autoa, mikä oli 3,6 % enemmän kuin edellisenä ennätysvuonna 2014. Audi on kasvattanut myyntiään jo 72 peräkkäisenä kuukautena. Euroopassa ja Kiinassa Audi vahvisti asemaansa menestyksekkäimpänä premium-merkkinä. Suurimmat kasvua kiihdyttäneet mallit olivat Q-mallit, varsinkin Q7, ja A3-mallisto sekä TT. Erityisesti Euroopassa myynti on ollut hyvää ja kasvua tuli 4,8 % uudella ennätyksellä 799 950 kappaletta. Yhdysvalloissa Audi ylitti ensimmäistä kertaa 200 000 toimitetun auton rajan 202 202 kappaleella ja kasvuprosentin ollessa 11,1. Viidessä vuodessa Audi on tuplannut myyntinsä Yhdysvalloissa. Myös Kiinassa myynti jatkuu vakaana ja kesään 2016 mennessä 60 % Kiinassa myynnissä olevasta Audi-mallistosta uudistuu. Venäjällä markkinatilanne jatkui haastavana, ja siellä toimitukset vähenivät 24,6 %.

SEATin myynti maailmanlaajuisesti nousi viime vuonna 2,4 % jopa 400 000 kappaleeseen. Myynti on kasvanut jo kolmena peräkkäisenä vuonna. SEATin myyntiä on vauhdittanut varsinkin Leon-mallisto.