Wärtsilä lahjoittaa Suomeen kaksi uutta Seabin-meriroskista kaikille avoimen kilpailun avulla

Wärtsilä Oyj Abp, Lehdistötiedote, 16.5.2018 klo 11.00

Teknologiakonserni Wärtsilän hanke Seabin-meriroskisten parissa laajenee. Suuren kiinnostuksen ja lukuisten yhteydenottojen innoittamana tuo Wärtsilä tänä kesänä Suomeen kaksi uutta Seabin-meriroskista, joiden sijoituspaikkaa etsitään avoimen kilpailun avulla. Kaikille suomalaisille yhdistyksille ja yhteisöille avoimessa kilpailussa on mahdollisuus saada Seabin-meriroskis puhdistamaan omaa satamaa.

Kilpailuun voi osallistua toukokuun loppuun asti. Voittajat ja meriroskisten uudet sijoituspaikat julkistetaan heti kesäkuun alussa.

Kolmen Seabin-meriroskiksen lahjoittaminen Suomeen oli yksi Wärtsilän Suomi 100 -juhlavuoden näyttävimmistä hankkeista. Wärtsilä toimii Seabin Projectin globaalina pilottipartnerina vuoden 2019 loppuun asti. Kumppanuusohjelman aikana Wärtsilä on jo lahjoittanut meriroskiksia Suomessa Helsinkiin, Turkuun ja Vaasaan. Tänä vuonna Wärtsilä jatkaa yhteistyötä lahjoittamalla maailmalle noin 40 meriroskista tytäryhtiöidensä kautta. Aasian ensimmäinen meriroskis asennettiin Singaporeen huhtikuussa.

Mikä on Seabin-meriroskis?

Seabin on uiva meriroskis, joka voidaan sijoittaa veteen pienvenesatamissa, telakoilla sekä purje- ja kauppasatamissa, joissa se kerää talteen vedessä ajelehtivat roskat. Pintavesi imetään Seabinin keräyspussisuodattimen läpi. Kun vesi sen jälkeen pumpataan takaisin satama-altaaseen, roskat jäävät talteen keräyspussiin, josta ne hävitetään asianmukaisesti.

”Meriin kertyvä muovijäte on valtava ympäristöongelma, joka vaatii pikaisia toimia. Seabin on tehokas tapa vähentää paikallista jätekuormaa ja muokata asenteita. Meille Wärtsilässä on ollut kunnia-asia voida tukea tämän innovaation kehittämistä ja haluamme Seabinin kautta lisätä tietoa puhtaan meriympäristön merkityksestä”, sanoo Wärtsilän johtokunnan jäsen Atte Palomäki.

Tärkeä osa Seabin-projektissa on tiedon jakaminen vesistöjen hyvinvoinnista ja merimuoviongelmasta. Voittavan yhteisön odotetaankin käyttävän Seabin-meriroskista hyväksi tiedottamiseen vesien suojelun tärkeydestä paikkakunnan lapsille, nuorille ja muille asukkaille.

Seabinin avulla on mahdollisuus kiinnittää huomio merten muoviongelmaan sekä aktivoida ihmisiä konkreettisiin tekoihin merien tulevaisuuden hyväksi. Seabin-projektista ja merien tulevaisuudesta voit lukea lisää myös täältä: www.sea-nn.net

Puh: 010 709 5599

Sari Luhanka
Viestintäpäällikkö
Puh: 050 3860 353
sari.luhanka@wartsila.com

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, kokonaishyötysuhteeseen ja data-analytiikkaan. Vuonna 2017 Wärtsilän liikevaihto oli 4,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.