Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun kirja käsistä viedään

Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja (WSOY) ehti olla vajaan viikon saatavilla, kun siitä jo otettiin toinen painos. Mielensäpahoittaja on 80-vuotias suomalaismies, tunnistettava jäärä, joka pahoittaa mielensä päivittäin milloin mistäkin.

”Kyllä oli maailman turhinta työtä ikkunoiden pesu. Kun ihminen ei näe ikkunasta, niin silloinhan on pakko mennä katsomaan että miltä ulkona näyttää. Tuleeko vettä vai voittaako aurinko. Ja syksyisin ja talvisin maisema masentaa joka tapauksessa, jotta mitä sitä tehostamaan. Kyllä ei pidä ahnehtia.”

Kyrö on antanut totisuudessaan hauskan, liioittelevan ja liikuttavan äänen sukupolvelle, joka teki eikä analysoinut. Se on järjen ja jäärän ääni. Antti Litja on antanut äänensä Mielensäpahoittajalle radiokuunnelmiin sekä tänä keväänä ilmestyneeseen äänikirjaan.

Mielensä Pahoittaja
www.facebook.com