Viidakkotanssi saa Tieto-Laurin

Ensimmäisen kerran jaettavan Tieto-Lauri-palkinnon saavat professori Markku Löytönen ja kuvittaja Riikka Jäntti lasten tietokirjasta Viidakkotanssi, Tutkimusmatkaaja Rafael Karsten Ecuadorissa. Palkinnon on perustanut ja sen myöntää Lauri Jäntin säätiö. Palkintosumma on 30 000 euroa, ja se luovutetaan tekijöille perjantaina 2.10.

Viidakkotanssi on seikkailukertomus ja tietokirja, joka kertoo suomalaisesta kulttuurien ja uskontojen tutkijasta Rafael Karstenista. Palkittu teos keskittyy Karstenin 1910-luvulla tekemään matkaan, jolla hän osallistui ensimmäisenä tiedemiehenä Ecuadorissa jibaro-intiaanien pääkallonmetsästyksen voitonjuhlaan. Palkintoraadin mukaan Löytösen teoksessa lukija pääsee mukaan intensiiviselle ja jännittävälle seikkailuretkelle. Viidakkotanssin kiehtova kerronta imaisee mukaansa myös aikuislukijan, mikä on hyvän lasten tietokirjan piirre. Riikka Jäntin komeaa kuvitusta raati kiittää mm. uskottavasta ajankuvasta ja kuvien mieleenpainuvasta tunnelmasta. Viidakkotanssin on kustantanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Viidakkotanssi on viides kirja Markku Löytösen suomalaisista tutkimusmatkailijoista kertovassa sarjassa. Hän on aikaisemmin kirjoittanut Herman Spöringistä, G. A. Wallinista, Pehr Kalmista ja E. A. Nordenskiöldistä. Näistä viidestä kirjasta kolme on Riikka Jäntin kuvittamia. Tieto-Lauri jaetaan joka kolmas vuosi ansiokkaalle lasten tai nuorten tietokirjalle. Ensimmäisellä kerralla palkintoa saivat tavoitella vuosina 2007–2009 ilmestyneet teokset. Palkinnon tarkoituksena on kannustaa tietokirjailijoita laatimaan teoksia, jotka innostavat lapsia ja nuoria syventymään eri tiedon aloihin ja jotka ottavat huomioon kotimaisen kieli- ja kulttuuriympäristön. Suomeksi kirjoitettuja tietokirjoja on lapsille ja nuorille tarjolla hyvin vähän. Palkinnon taustalla on huoli siitä, että kouluikäiset vieraantuvat painetusta sanasta tiedon välittäjänä. Uudella kirjallisuuspalkinnolla säätiö kunnioittaa perustajansa, kanslianeuvos Lauri Jäntin syntymän satavuotismuistoa. Jäntin koulukaupunki oli Porvoo. Juhlavuoden kunniaksi säätiö luovuttaa 500 kappaletta Viidakkotanssi-teosta jaettavaksi porvoolaisille kouluille. Tieto-Lauri-palkinnosta päättää Lauri Jäntin säätiön hallitus, johon kuuluvat arkkitehti Ilona von Heiroth (pj.), fil. tri Paula Havaste, OTK, KTM Claes von Heiroth, dosentti Jorma Kaimio, professori Anto Leikola (varapj.) ja lehtori Tuula Uusi-Hallila. www.laurijantinsaatio.fi