Viikon uutuuskirja: Talvisodan Ässä-rykmentti

Suurelta osin Helsingin nuorista miehistä koottu Jalkaväkirykmentti 11 saavutti mainetta yhtenä talvisodan kovimmista joukko-osastoista. Helsinkiläisten joukko-osastossa talvisodan henki eli vahvana.

VIIKON UUTUUSKIRJA Olli Harinen, Göran Lindgren, Erkki Nordberg Talvisodan Ässä-rykmentti WSOY 2010, ovh 35 e Ässä-rykmenttinä tunnetuksi tullut Jalkaväkirykmentti 11 koottiin talvisodan alla suurelta osin Helsingin työläiskaupunginosien nuorista miehistä. Miesten tausta herätti alkuun myös epäilyksiä, aina joukon isänmaallisuutta myöten: kuinka punaisina pidetyt pääkaupunkilaiset muka pärjäisivät Karjalan kannaksen metsissä? Sakilaisten pojat saivat päällystönsä Töölön ja Munkkiniemen sivistyneistöstä, ja epäilyistä huolimatta Ässä-rykmentti osoitti pian kykynsä. Se saavutti mainetta yhtenä talvisodan kovimmista joukko-osastoista, johon voitiin luottaa vaikeissakin tilanteissa. Ässä ei jättänyt toveriaan eikä paikkaansa - ei sodassa eikä rauhan aikana. Ässien esimerkistä ja osittain heidän toimestaan versosi talvisodan jälkeen vahva asevelijärjestö, jonka yhteiskuntaa eheyttävä ja vakauttava vaikutus näkyy pitkälle sotien jälkeiseen aikaan. Jopa maamme pelastuminen vaaran vuosien kommunistisen vallankaappauksen uhalta selittyy osin ns. aseveliakselin panoksella. Talvisodan Ässä-rykmentti on ensimmäinen tutkimuksiin perustuva teos ”Sörkan sälleistä” kootun rykmentin synnystä, sen vaiheista sodan aikana ja sen jälkeen. Huom! Suomen Sotahistoriallinen Seura ja Suomen Sotilassosiologinen seura järjestävät Ässä-rykmenttiä käsittelevän koko päivän seminaarin torstaina 25.3.2010 Tieteiden talossa Helsingissä. Lisätietoja, haastatteluvaraukset suoraan: Göran Lindgren 040 5433574 kgl.training@kolumbus.fi ______________________ Vapaakappaleet: inker-maaria.nieminen@wsoy.fi 040 1825305 www.wsoy.fi ______________________