WSP vahvistaa ympäristöpalveluitaan ostamalla Natlikanin

LEHDISTÖTIEDOTE 18.5.2011 – WSP-konserni on ostanut ruotsalaisen, ympäristökonsultoinnin verkkopohjaisiin ratkaisuihin erikoistuneen Natlikanin. Yritysosto täydentää WSP:n verkkopohjaisten teknologioiden käyttöä ympäristösuunnittelussa ja tuo palvelut myös Suomen markkinoille, sanoo toimitusjohtaja Matti Mannonen.

Natlikanilla on yli 20 vuoden kokemus verkkopohjaisten ympäristökonsultoinnin ratkaisujen suunnittelusta, rakentamisesta ja myymisestä, ja se on tehnyt yhteistyötä WSP:n kanssa useita vuosia. Natlikanin ratkaisuja käyttävät muun muassa Bombardier, Alfa Laval ja ABB.

”Tämä on erittäin kiinnostava kasvualue WSP:lle ja yritysosto vahvistaa osaamistamme verkkopohjaisissa palveluissa. Teemme tiivistä yhteistyötä ruotsalaisten kollegojemme kanssa, ja tuomme nämä palvelut entistä laajemmin myös asiakkaillemme Suomessa”, sanoo WSP Finlandin toimitusjohtaja Matti Mannonen.

Yhtiö tulee osaksi WSP:n globaalia WSP Digital -liiketoimintaa. WSP Digital kehittää ympäristön, kestävän kehityksen, ilmastonmuutoksen ja energia-alan asiantuntemukseen perustuvia verkko- ja mobiilisovelluksia. Esimerkiksi yrityskäytössä niiden avulla voidaan hallita ympäristömääräysten noudattamista eri lainsäädäntöjen piirissä.

”WSP käyttää yhä enemmän verkkopohjaisia teknologioita, jotka mahdollistavat asiakkaille paremman tietojen saatavuuden sekä ympäristöasioiden, kestävän kehityksen ja riskien hoidon paremman hallittavuuden. Olemme käyttäneet Natlikanin palveluja ympäristölainsäädännön osalta jo ennen sen liittymistä WSP:hen usean asiakkuuden yhteydessä. Natlikanin kokoamat ja julkaisemat verkkolakirekisterit ympäristöalalta ovat luonnollinen laajennus WSP:n tarjoomaan”, kertoo WSP Finlandin energia- ja ympäristökonsultoinnin toimialajohtaja Mikko Muoniovaara.

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

energia- ja ympäristökonsultoinnin toimialajohtaja Mikko Muoniovaara, WSP Finland, puh. 040 1622 740, mikko.muoniovaara@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille. Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä ja Jyväskylässä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennuksen suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Turun Myllysilta, Helsingin Hakamäentie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on myös tehnyt selvityksen tuulivoimaliiketoiminnasta Perämerenkaaren alueella sekä vastannut Oulunsalo−Hailuoto-tuulipuiston YVA-hankkeesta.