Raahen öljyntorjuntatöitä tehty kohta viikko – tältä näyttää onnettomuuspaikalla

Raahen Rautaruukin tehtaalla viime perjantaina tapahtunut öljyvuoto työllistää öljyntorjujia jo kuudetta päivää. Viranomaiset ja vapaaehtoiset öljyntorjujat ovat tähän mennessä puhdistaneet Selkämatalan, Iso-Kraaselin, Kumpelen ja Vesimatalan saaria.

Rantapuhdistustyöt jatkuvat tänään muun muassa pienellä Vesimatalan saarella, joka näyttäisi olevan saarista pahiten öljyyntynyt. Paikalla on WWF:n asiantuntijoiden lisäksi useita kymmeniä WWF:n vapaaehtoisia, reserviläisiä, vapaapalokuntalaisia, varusmiehiä ja viranomaisia.

”Useita kymmeniä metrejä Vesimatalan rannoista on öljyyntynyt ja niistä on saatu puhdistettua vasta noin kymmenesosa”, sanoo WWF Suomen meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen .

Puhdistustyöt jatkuvat saarissa ainakin viikonlopun yli, mahdollisesti jopa ensi viikkoon. Myös merellä on näkynyt öljylauttoja, jotka eivät ole vielä rantautuneet.

”Rantojen puhdistuksessa käytetään lähinnä imeytysmattoja, joilla on hangattu kiviä ja imeytetty isompia lammikoita. Auringon paiste höyrystää öljyä voimakkaasti, joten vapaaehtoisten on ollut pakko käyttää hengityssuojaimia”, Vilhunen kertoo.

Osalla öljyyntyneistä saarista on käynnissä parhaillaan harmaalokkien pesintä ja poikaset ovat juuri kuoriutuneet. Osa linnunpoikasista on ollut lievästi öljyyntyneitä ja ne on puhdistettu heti paikan päällä.

Rautaruukin tehtaalta pääsi perjantai-iltana vuotamaan noin 13 tonnia raskasta polttoöljyä, josta 3-5 tonnia valui mereen.

Katso kuvat öljyyntyneiden rantojen ja lintujen puhdistuksesta Raahesta: http://bit.ly/1o3wC8q

Raahen öljyonnettomuuden puhdistustöiden etenemistä voi seurata Twitterissä WWF Suomen profiilissa: twitter.com/WWFSuomi ja tunnisteella #öljyonnettomuus

Meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen, WWF Suomi, 040 550 3854