Talkoolaisten taitoja hyödynnetään Itämeren tutkimuksessa

WWF Suomella on pitkä historia kesäisten talkooleirien järjestämisessä. Vapaaehtoiset ovat voineet jo kauan osallistua muun muassa uhanalaisten perinneympäristöjen kunnostukseen. Tänä vuonna leiritarjonnassa on mukana kokonaan uudenlainen konsepti – itäisellä Suomenlahdella järjestettävä meritutkimusleiri. Ideana on, että kansalaiset pääsevät osallistumaan Itämeren tutkimukseen.

Leirille osallistuu yhteensä 15 talkoolaista, joilta ei edellytetä minkäänlaista erityisosaamista. Talkoolaiset pääsevät kartoittamaan rakkolevän esiintymisalueita videokuvaamalla ja tarkastelemaan mahdollisen pohjan happikadon vaikutuksia pohjaeliöstöön. Leirin aikana tutkitaan myös vieraslajien, kuten mustatäplätokon, mahdollista esiintymistä itäisellä Suomenlahdella. Lisäksi leirillä selvitetään itäisen Suomenlahden saarilla roskaantumisen määrää ja roskien laatua. Leirillä käytetään myös Levävahti-sovellusta sini- ja rakkolevähavaintojen tekoon. Kerättyä aineistoa hyödyntävät muun muassa Suomen ympäristökeskus, Metsähallitus sekä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos omissa tutkimushankkeissaan.

WWF järjestää leirin yhteistyössä Metsähallituksen ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa osana kansainvälistä Suomenlahti 2014-teemavuotta. Leiri järjestetään Ulko-Tammion saarella 16.–23. elokuuta.

Median edustajilla on mahdollisuus tutustua meritutkimusleiriin ja talkoolaisiin

TORSTAINA 21. ELOKUUTA

Klo 9.00 Lähtö Kotkan merivartioaseman laiturista
Klo 10.00 saapuminen Ulko-Tammioon, aikaa haastatteluille ja kuville
Klo 12.00 lounas
Klo 13.00 aikaa haastatteluille ja kuville
Klo 14.00 paluu Kotkaan

Ohjelma on alustava. Se saattaa elää merivartioston aikatauluista riippuen.

Sanna Kuningas, meriasiantuntija, WWF Suomi, puh. 050 401 7470

Sitovat ilmoittautumiset ma 18.8.2014 klo 17.00 mennessä:
Joonas Fritze, joonas.fritze@wwf.fi, 040 840 8500