WWF ja Soppa365 tarjoavat vastuullisia kalareseptejä

Silakka on ympäristön kannalta hyvä valinta, mutta mitä kaikkea siitä voi valmistaa? Sushia tekisi mieli, mutta voiko tonnikalaa syödä? Ympäristötietoisen kalansyöjän elämä helpottuu, kun WWF Suomi ja Sanoman yhteisöllinen ruokapalvelu Soppa365 yhdistävät voimansa ja tarjoavat suomalaisille syksyn aikana eettisiä ja herkullisia kalareseptejä.

Soppa365-palvelussa julkaistavissa resepteissä on noudatettu WWF:n Kuluttajan kalaopasta, jonka tarkoituksena on helpottaa vastuullisten ostopäätösten tekemistä.

”Olemme innoissamme alkavasta yhteistyöstä. Vaikka suuri osa suomalaisista jo käyttää kalaopasta, monet ovat kaivanneet reseptejä kestävästä kalasta. Nyt niitä on tarjolla. Siispä kokeilkaa, innostukaa ja inspiroitukaa!” kannustaa WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

”Olemme iloisia kumppanuudesta WWF:n kanssa. WWF:n houkuttelevat kalaruokareseptit ovat juuri sellaisia, jotka innostavat tiedostavia käyttäjiämme: herkullisia ja vielä eettisesti kestäviä. Sopassa tänään alkanut WWF:n kala-aiheinen blogi ja Kalaopas pitävät yhteisömme jäsenet ajan tasalla siitä, mikä on kestävää kalastusta ja millaisia ovat hyvän omantunnon kalaherkut”, sanoo Sanoma Media Finlandin aikakausbrändien ruokasisältöjen vetäjä Hanna Jensen.

WWF:n ja Soppa365:n yhteistyön taustalla on vakava asia: maailman kaupallisesti tärkeimpien kalakantojen on ennustettu romahtavan jo meidän elinaikanamme. Toteutuessaan romahdus olisi yksi suurimmista ympäristökatastrofeista ihmiskunnan historiassa. Kalakantojen säilymiseen on kuitenkin mahdollista vaikuttaa.

”Suosi omissa kalavalinnoissasi silakan lisäksi muitakin paikallisia lajeja, kuten muikkua, ahventa, särkeä, lahnaa, kuhaa ja haukea. Jos ostat tuontikalaa, valitse MSC-sertifioituja tuotteita. Näin voit varmistaa, ettet syö ylikalastettua tai uhanalaista kalaa”, sanoo pääsihteeri Liisa Rohweder.

Vastuullisia kalaruokareseptejä julkaistaan Soppa365-palvelussa pari kertaa viikossa jouluun saakka. Lisäksi palvelussa julkaistaan WWF:n kala-asiantuntijoiden kirjoittamia blogeja.

Pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF Suomi, liisa.rohweder@wwf.fi, 040 840 7461
Ruokasisältöjen vetäjä Hanna Jensen, Sanoma Media Finland, hanna.jensen@sanoma.com, 040 556 1196

Soppa365 on uusi mobiilivetoinen ruokayhteisö ja Suomen hyväntuulisin kokkaava kaveripiiri. Monikanavaiseen konseptiin kuuluu myös tänä vuonna kolme kertaa ilmestyvä teemalehti. Soppa365 kuuluu Suomen tavoittavimman ja monikanavaisen mediatalon Sanoma Media Finlandin valikoimaan.

WWF:n Kuluttajan kalaopas auttaa tekemään vastuullisia kalavalintoja. Oppaassa kalat on merkitty ympäristöperustein liikennevalojen väreillä. Vihreällä merkittyjä kaloja voi syödä hyvällä omallatunnolla, keltaisia käyttää harkiten ja punaisia välttää: wwf.fi/kalaopas