WWF vetoaa Jutta Urpilaiseen ja Olli Rehniin: Äänestäkää kivihiilirahoitusta vastaan EBRD:ssä

Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD) päättää huomenna Lontoossa uudesta viisivuotisesta energiastrategiastaan. Komissaari Olli Rehn edustaa Euroopan unionia ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen Suomea EBRD:n hallintoneuvostossa, joka on pankin ylin päättävä elin.  Ympäristöjärjestö WWF vaatii EBRD:tä lopettamaan rahoituksen kivihiilivoimalahankkeille ja siirtämään rahoituksen kohti uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuushankkeita.

EBRD on merkittävä energiahankkeiden rahoittaja Itä-Euroopassa, ja Suomi on yksi hankkeiden rahoittajamaista. Tällä hetkellä 48 prosenttia pankin energiarahoituksesta ohjautuu fossiilisille polttoaineille, ja vain 11 prosenttia uusiutuvaan energiaan ja 13 prosenttia energiatehokkuuden edistämiseen.

”Olli Rehn ja Jutta Urpilainen ovat huomenna merkittävässä asemassa päättämässä Euroopan energiainvestointien tulevaisuudesta. Olisi tärkeää sekä ympäristön että itäeurooppalaisten työllisyyden ja terveyden kannalta, että EBRD auttaisi rahoitusratkaisuillaan Eurooppaa siirtymään kohti puhdasta energiatulevaisuutta”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas.

Suuret rahoituslaitokset, muun muassa Maailmanpankki ja Euroopan investointipankki, ovat viime kuukausina alkaneet vetäytyä kivihiili-investoinneista. Lisäksi valtioista Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat sitoutuneet lopettamaan ulkomaiset kivihiili-investoinnit.

”Nyt on EBRD:n vuoro liittyä edelläkävijöiden joukkoon. Suomen kannan tulisi olla itsestään selvä EBRD:n huomisessa kokouksessa. Jutta Urpilaisen tulee äänestää kivihiili-investointien rahoittamista vastaan, sillä Suomi on valtiona sitoutunut lopettamaan ulkomaiset kivihiili-investoinnit, sanoo Kangas.

Ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas, WWF Suomi, puh. 045 631 8353, hanna-liisa.kangas@wwf.fi

Tiedoksi toimituksille:
WWF kampanjoi kansainvälisesti rahoituksen siirtämiseksi fossiilisilta polttoaineilta uusiutuvalle energialle.
Suomen kampanjassa vaaditaan aurinkoenergiaa tukijärjestelmien piiriin sekä investointeja avaintoimijoilta. Katso lisää: www.wwf.fi/näytävoimasi ja http://power.panda.org/

WWF Suomen tiedote Suomen ulkomaisten kivihiili-investointien lopettamispäätöksestä: http://www.wwf.fi/jarjesto/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Historiallinen-sopimus--Ulkomaisille-kivihiilihankkeille-ei-enaa-rahoitusta-USA-lta-ja-Pohjoismailta-1835.a

Tietoa Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankista: http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/07_kansainvalinen_yhteistyo/03_ebrd/index.jsp