• Xerox/

Painotalo Lightpress ponkaisi graafisen alan aallonharjalle uudella Xeroxin iGen5-digipainolla

Kaarinassa toimiva painotalo Lightpress hankki Xeroxin uuden iGen5-digipainokoneen, joka vie sen graafisen alan kehityksen kärkeen.

Lightpress on ensimmäinen suomalainen yritys, jonka Xerox iGen5 -digipainokoneessa on erikoispaksun materiaalin lisävarustelu eli Thick Stock -optio. Sen ansiosta koneella voidaan painaa jopa kartongille, jonka paksuus on 530 g /m2tai 610 mikronia, mikä mahdollistaa paljon uusia sovelluksia muun muassa pakkauspainamisessa.

Pakkausten digitaalinen painatus antaa asiakkaille tilaisuuden teettää pienempiä eriä, eikä enää tarvitse tilata kuukausien tarvetta kerralla. Pakkausten ulkonäköä voi muuttaa nopeasti, niistä voi tehdä erinäköisiä versioita sekä kokeilla, millainen pakkaus myy parhaiten.

“Haluamme olla mukana tässä kehityksessä heti sen alkuvaiheessa. Siksi meitä kiinnosti iGen5:ssä erityisesti paksun materiaalin ominaisuus”, Lightpressin tuotantojohtaja Sami Lujala kertoo.

Lightpressillä on entuudestaan Zünd-tasoleikkuri, jolla voidaan tehdä tuotepakkausten muotoon leikkausta. Sen tuotantoa iGen5:n lisävarustelu tukee hyvin. Lightpress näkee pakkausten painamisessa tärkeän kilpailuvaltin.

“Uskon vahvasti, että nostamme reilusti paksun materiaalin tuotantoa”, Sami Lujala sanoo.

Toinen tärkeä iGen5 -painokoneen hankintaperuste oli entistäkin korkeampi resoluutio. Sen jälkeen, kun uusi kone tuli talven aikana käyttöön, asiakkaat ovat olleet entistäkin tyytyväisempiä painolaatuun.

Sami Lujala on myös hyvin tyytyväinen yhteistyöhön Xeroxin kanssa. “He eivät ole vain käyneet asentamassa, vaan he ovat olleet tukena kehittämässä liiketoimintaa.”

Viisi merkittävää uudistusta

Xeroxin digipainokoneiden lippulaivamalli iGen5 on suunniteltu ketterään ja joustavaan tuotantoon vahvistamaan painoyritysten kasvua. Laitteistossa on viisi merkittävää uudistusta: entistä edistyneempi tuotantoautomaatio, suurempi koneen runkonopeus, väriavaruutta laajentava viides painoväri, korkeampi resoluutio ja objektikohtainen rasterointi.

Edistynyt tuotantoautomaatio lisää koneen todellista käyttöastetta ja käyttöaikaa 25 prosentilla. Vauhtia tuo myös se, että koneen runkonopeus on noin 25 prosenttia suurempi kuin iGen4-sukupolvella. Nämä uudistukset ovat tärkeitä graafisen alan yrityksille.

Viides painoväri laajentaa väriavaruutta merkittävästi siten, että se kattaa 91 prosenttia Pantone-väreistä.

Xerox Oy:
Janne Tilli
Nordic General Manager, Production Business
janne.tilli@xerox.com

Lightpress Oy:
Sami Lujala
Tuotantojohtaja
sami.lujala@lightpress.fi

Lisätietoja medialle:
Netprofile Finland
Ari Saarelainen
ari@netprofile.fi