AdBluen käyttö laajenee henkilöautoihin

EU:n päästölainsäädäntö henkilöautoille tiukkenee 1.9.2015, jolloin uusien rekisteröitävien ajoneuvojen tulee täyttää uudet Euro6-päästörajat. Uusien rajojen myötä dieselautojen kilpailukyky bensiiniautoihin verrattuna  typpidioksidipäästöissä paranee merkittävästi.

Uudet alhaiset päästöt saavutetaan SCR-tekniikalla, jossa AdBlue-liuosta ruiskutetaan erillisestä tankista dieselajoneuvon pakokaasuvirtaan, missä siitä muodostuu ammoniakkia. Ammoniakki reagoi pakokaasun sisältämien typenoksidien kanssa, jolloin syntyy vaaratonta typpeä ja vettä.

Merkittävät autovalmistajat, mm. Audi, BMW, Mercedes ja Volkswagen, ovat ottaneet uuden tekniikan käyttöön menestyksellisesti uusissa dieselmalleissaan jo loppuvuodesta 2014 alkaen. Autoissa on tällöin erillinen, 7–30 litran AdBlue-tankki. Henkilöauton AdBlue-kulutus normaalikäytössä vaihtelee 0,7 –2,0 litraa/1000 km.

Henkilöautojen AdBlue-täytöt tehdään jatkossa kolmella eri tavalla: autojen vuosihuoltojen yhteydessä, täyttöpulloista huoltojen välillä tai öljy-yhtiöiden mittareista tankaten.

Air1 AdBlue on Yaran valmistama, korkealaatuinen urealiuos. Sen avulla vähennetään dieselajoneuvojen typpioksidipäästöjä (NOx).  Yara on AdBlue markkinajohtaja Suomessa ja Euroopassa. Suomessa Yaralla on käytössään kaksi AdBlue liuotuslaitosta: Harjavallassa ja Valkeakoskella.

Yara valmistautuu tulevaan lainsäädännön muutokseen monella tavalla. Tuotantolaitosten AdBlue- kapasiteettia lisätään kysynnän kasvua vastaamaan, markkinoille tuodaan uusia pieniä pakkauskokoja henkilöautokäyttäjille ja valmistaudutaan ensimmäisten henkilöautojen AdBlue-mittaritankkauspaikkojen toteuttamiseen Suomessa.

NOx-päästöt ovat haitallisia sekä ihmisten terveydelle että ympäristölle. Yhdessä rikkidioksidin kanssa ne ovat happosateiden pääaiheuttajia ja edesauttavat otsonin muodostumista. NOx-päästöt lisäävät astman, allergioiden ja keuhkosairauksien riskiä. Lisäksi nämä päästöt aiheuttavat rehevöitymistä. Liikenteen lisäksi teollisuus aiheuttaa merkittäviä NOx-päästöjä.

Lisätietoja:

Sami Ruisma, AdBlue tuotepäällikkö, Yara Suomi Oy, puh: 050-348331818, sami.ruisma@yara.com
Juha Sarlund, AdBlue Business Manager, Yara Suomi Oy, puh. 050-3208022, juha.sarlund@yara.com
………………………………………………………………………………………………
Yara tuottaa ratkaisuja kestävään maatalouteen ja ympäristön suojeluun. Lannoitteemme ja kasvinravitsemusosaamisemme auttavat tuottamaan ruokaa maapallon kasvavalle väestölle. Teollisuustuotteemme ja ympäristöratkaisumme vähentävät päästöjä ympäristöön, parantavat ilman laatua sekä tukevat turvallista ja tehokasta tuotantoa. Yaralla on myyntiä 150 maassa. Turvallisuus on meille ykkösasia.

Yrityksestä

Yara International ASA on globaali kemianalan yritys, joka valmistaa ja markkinoi kivennäislannoitteita sekä typpipohjaisia kemikaaleja teollisuuteen sekä ympäristönsuojeluun. Yaralla on toimintaa yli 50 maassa ja työntekijöitä noin 7 300. Yara Suomi Oy on Yara Internationalin tytäryhtiö, jolla on palveluksessaan lähes 900 henkilöä ja neljä tuotantolaitosta: Uudessakaupungissa, Harjavallassa, Kokkolassa ja SIilinjärvellä. Siilinjärvellä toimii myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos. Yara Suomen Kotkaniemen tutkimusasema sijaitsee Vihdissä. Lue lisää osoitteesta www.yara.com tai www.yara.fi.