Yara avaa uudenlaisen satelliittipalvelun

Yara avaa CropSAT-satelliittipalvelun suomalaisille viljelijöille. Sen avulla viljelijät voivat luoda omista pelloistaan kartan, joka kertoo kasvillisuusindeksin. Uuden satelliittipalvelun avulla kyetään rakentamaan lannoituskartta kasvukauden aikaiseen lisälannoitukseen. Levityskartta voidaan ladata erilaisissa tiedostomuodoissa ja ajaa suoraan pintalevittimeen tai yhdistää Yara N-Sensoriin.

CropSAT-satelliittipalvelu on viljelijöille maksuton. Sen on kehittänyt ruotsalainen yritys DataVäxt. Palveluun pääsee kirjautumalla Yaran uuteen digitaaliseen MyYara-alustaan: www.yara.fi/smartfarming. MyYarassa viljelijät voivat luoda satelliittikarttoja sekä käyttää Yaran muita palvelutuotteita.

− Paras lopputulos saadaan, kun satelliittipalvelua hyödynnetään yhdessä Yaran täsmäviljelyratkaisujen, kuten Yara N-Testerin ja Yara N-Sensorin kanssa, sanoo markkinointipäällikkö Lauri Heimala Yara Suomesta.

Satelliittipalvelu on käytössä myös muissa Pohjoismaissa, joissa se on saanut hyvän vastaanoton. Yara esittelee uuden satelliittiteknologian mahdollisuuksia kesän aikana Smart Farming Road Tour -kiertueella. Tilat, joiden pelloilla kiertue pysähtyy, ovat tehneet pelloilleen lannoituksen nolla- ja maksimiruudut. Niiden avulla voidaan havainnoida typen lisälannoitustarvetta ja lannoituksen oikeaa ajankohtaa. Lisää tietoa aiheesta www.yara.fi/roadtour.

− Yara investoi vahvasti digitaalisten ratkaisujen edelleen kehittämiseen. Yrityksen tavoitteena on luoda maailman johtava kasvinravitsemuksen digitaalinen elinympäristö. Uusimman teknologian ja laadukkaiden Yaran lannoitteiden avulla voidaan vastata tasapainoisesti kasvien ravinnetarpeeseen eri peltolohkoilla ja sääoloiltaan vaihtelevissa kasvukausissa. Tavoitteena on parantaa ravinteiden hyötysuhdetta, satoa ja laatua. Uusien digitaalisten ratkaisujen avulla tämä toteutetaan entistä kustannustehokkaammin. Täsmäviljely on kestävän kasvun mahdollistaja, toteaa Heimala.

Lisätietoa:
Lauri Heimala, markkinointipäällikkö, puh. 050 505 268 565,
email: lauri.heimala@yara.com

Yaran osaaminen, tuotteet ja ratkaisut turvaavat ruoan ja luonnonvarojen riittävyyttä maailmassa ja auttavat vastaamaan ympäristöön liittyviin haasteisiin. Yara on maailmanlaajuinen yhtiö, jolla on yli 15 000 työntekijää ja myyntiä yli 160 maassa. Suomessa Yaralla on kolme tuotantolaitosta, Uudessakaupungissa, Siilinjärvellä ja Kokkolassa, ja se työllistää 900 henkilöä. Yaran yrityskulttuuri edistää turvallisuutta. www.yara.fi

Yrityksestä

Yara International ASA on globaali kemianalan yritys, joka valmistaa ja markkinoi kivennäislannoitteita sekä typpipohjaisia kemikaaleja teollisuuteen sekä ympäristönsuojeluun. Yaralla on toimintaa yli 50 maassa ja työntekijöitä noin 7 300. Yara Suomi Oy on Yara Internationalin tytäryhtiö, jolla on palveluksessaan lähes 900 henkilöä ja neljä tuotantolaitosta: Uudessakaupungissa, Harjavallassa, Kokkolassa ja SIilinjärvellä. Siilinjärvellä toimii myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos. Yara Suomen Kotkaniemen tutkimusasema sijaitsee Vihdissä. Lue lisää osoitteesta www.yara.com tai www.yara.fi.