CAVERIONIN LIIKETOIMINTA KESKI-EUROOPASSA SIIRTYI YIT:LLE

PÖRSSITIEDOTE          1.9.2010 KLO 8.00
 CAVERIONIN LIIKETOIMINTA KESKI-EUROOPASSA SIIRTYI YIT:LLE

YIT Oyj ja Caverion GmbH:n omistajat sopivat 23.6.2010, että YIT ostaa kiinteistöteknisiä palveluja Keski-Euroopassa tarjoavan Caverion GmbH:n koko liiketoiminnan. Kaupan voimaanastuminen edellytti kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaikki kaupan toteutumisen ehdot täyttyivät 31.8.2010 ja liiketoiminnot siirtyivät YIT:lle samana päivänä.

Caverionin osakkeiden hinta on 73 milj. euroa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2009 oli 440 milj. euroa ja liikevoitto 10, 9 milj. euroa. Yrityskaupan myötä noin 2 000 työntekijää siirtyy YIT:n palvelukseen. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto Keski-Euroopassa (Saksa, Itävalta, Puola, Tshekki, Unkari, Romania) oli 375 milj. euroa ja henkilöstömäärä 2 160.

Yrityskaupan myötä YIT:n toimipaikkaverkko vahvistuu ja osaaminen laajenee, minkä vuoksi yhtiö voi palvella asiakkaitaan entistä paremmin. Erityisesti teollisuuden asiakkaiden palvelut ja ilmanvaihto-osaaminen lisääntyvät. Tarjotakseen kattavampia palveluja ja kehittääkseen liiketoimintansa tehokkuutta ja kannattavuutta YIT kokoaa kunkin maan liiketoiminnot yhteen yhtiöön.

Kaupan seurauksena kiinteistöteknisten palvelujen osuus YIT-konsernin liiketoiminnasta kasvaa. Konsernin liiketoiminta Keski-Euroopassa kaksinkertaistuu ja YIT:stä tulee Saksan toiseksi suurin kiinteistöteknisten palvelujen tarjoaja. YIT:n tavoitteena on kehittää liiketoimintaansa Keski-Euroopan maissa ja saavuttaa markkinajohtajan asema Saksassa.

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Lisätietoja antavat: Arne Malonæs, Kiinteistö- ja teollisuuspalvelut -toimialan johtaja, puh. +47 90 69 31 86, arne.malonas@yit.no Sakari Toikkanen, Liiketoiminnan kehitysjohtaja, puh. +358 40 532 2174, sakari.toikkanen@yit.fi Hanna-Maria Heikkinen, Sijoittajasuhdejohtaja, tel. +358 40 826 2172, hanna-maria.heikkinen@yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys, joka toimii Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa ja liikevoitto 166 milj. euroa. YIT:n suurin toimiala on Kiinteistö- ja teollisuuspalvelut, joka tarjoaa palveluja kaikissa YIT:n toimintamaissa. Vuonna 2009 toimialan liikevaihto oli 2 125 milj. euroa ja liikevoitto 119 milj. euroa.
Konsernin henkilöstömäärä on yrityskaupan jälkeen yli 25 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja: www.yit.fi