CAVERIONIN LIIKETOIMINTA KESKI-EUROOPASSA SIIRTYI YIT:LLE

PÖRSSITIEDOTE          1.9.2010 KLO 8.00

CAVERIONIN LIIKETOIMINTA KESKI-EUROOPASSA SIIRTYI YIT:LLE

YIT Oyj ja Caverion GmbH:n omistajat sopivat 23.6.2010, että YIT ostaa kiinteistöteknisiä palveluja Keski-Euroopassa tarjoavan Caverion GmbH:n koko liiketoiminnan. Kaupan voimaanastuminen edellytti kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaikki kaupan toteutumisen ehdot täyttyivät 31.8.2010 ja liiketoiminnot siirtyivät YIT:lle samana päivänä.

Caverionin osakkeiden hinta on 73 milj. euroa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2009 oli 440 milj. euroa ja liikevoitto 10, 9 milj. euroa. Yrityskaupan myötä noin 2 000 työntekijää siirtyy YIT:n palvelukseen. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto Keski-Euroopassa (Saksa, Itävalta, Puola, Tshekki, Unkari, Romania) oli 375 milj. euroa ja henkilöstömäärä 2 160.

Yrityskaupan myötä YIT:n toimipaikkaverkko vahvistuu ja osaaminen laajenee, minkä vuoksi yhtiö voi palvella asiakkaitaan entistä paremmin. Erityisesti teollisuuden asiakkaiden palvelut ja ilmanvaihto-osaaminen lisääntyvät. Tarjotakseen kattavampia palveluja ja kehittääkseen liiketoimintansa tehokkuutta ja kannattavuutta YIT kokoaa kunkin maan liiketoiminnot yhteen yhtiöön.

Kaupan seurauksena kiinteistöteknisten palvelujen osuus YIT-konsernin liiketoiminnasta kasvaa. Konsernin liiketoiminta Keski-Euroopassa kaksinkertaistuu ja YIT:stä tulee Saksan toiseksi suurin kiinteistöteknisten palvelujen tarjoaja. YIT:n tavoitteena on kehittää liiketoimintaansa Keski-Euroopan maissa ja saavuttaa markkinajohtajan asema Saksassa.

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Lisätietoja antavat: Arne Malonæs, Kiinteistö- ja teollisuuspalvelut -toimialan johtaja, puh. +47 90 69 31 86, arne.malonas@yit.no Sakari Toikkanen, Liiketoiminnan kehitysjohtaja, puh. +358 40 532 2174, sakari.toikkanen@yit.fi Hanna-Maria Heikkinen, Sijoittajasuhdejohtaja, tel. +358 40 826 2172, hanna-maria.heikkinen@yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys, joka toimii Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa ja liikevoitto 166 milj. euroa. YIT:n suurin toimiala on Kiinteistö- ja teollisuuspalvelut, joka tarjoaa palveluja kaikissa YIT:n toimintamaissa. Vuonna 2009 toimialan liikevaihto oli 2 125 milj. euroa ja liikevoitto 119 milj. euroa.
Konsernin henkilöstömäärä on yrityskaupan jälkeen yli 25 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja: www.yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi