Helsingin Länsisataman uuden matkustajaterminaalin rakentaminen alkoi

Uuden matkustajaterminaalin peruskiven muuraukseen osallistuivat muiden muassa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sekä Viron suurlähettiläs Margus Laidre.

Helsingin ja Tallinnan välinen laivayhteys on yksi koko Euroopan ja maailman vilkkaimmista yhteyksistä. Matkustajia kulkee Länsisataman kautta yli 10 miljoonaa vuodessa.

Uuden matkustajaterminaalin kokonaisala on noin 13 800 m2 ja tilavuus 93 100 m3. Rakennuksen koko lähentelee Eduskuntatalon tilavuutta, joka on noin 108 000 m3. Terminaali rakennetaan täyttömaan päälle, vanhasta terminaalista etelään päin.

”Rakennuksesta tulee pääosin teräsrunkoinen. Runkoon uppoaa 1700 tonnia terästä, perustuksiin ja lattioihin 3400 kuutiota valmisbetonia. Betonielementtejä tulee vajaa tuhat”, kertoo rakennusurakan vastaava työnjohtaja Juha Loppukaarre YIT:ltä.

Uuden matkustajaterminaalin arkkitehtuuri on korkeatasoista ja näyttävää, ja suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota rakennuksen ympäristöystävällisyyteen. Satamaan rakennetaan hyvät julkisen liikenteen yhteydet, jotka vähentävät henkilöautoliikennettä. Kaikissa laitureissa on mahdollisuus jättää jätevedet ilmaiseksi. Laitureissa on myös valmius kytkeä laivat maasähköön, mikä vähentää päästöjä. Terminaalin valaistuksen tarvitsema energia tuotetaan aurinkopaneeleilla.

Uuden matkustajaterminaalin peruskivi muurattiin 27.11.2015. Terminaalin on tarkoitus valmistua jo reilun vuoden päästä, maaliskuussa 2017. Joulukuun alussa rakennuksen perustuksista oli valettu lähes puolet. Elementtiasennukset alkavat tammikuussa.

Hankkeen tilaaja on Helsingin Satama Oy. Urakan arvo YIT:lle on lähes 30 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Kalle Isometsä, yksikönjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 519 5967, kalle.isometsa@yit.fi

Avainsanat: