Keskustakirjasto Oodin avajaisiin on vuosi aikaa

YIT OYJ Lehdistötiedote 5.12.2017 klo 09:00

Kansalaistorille nousevan kirjaston julkisivu on juhlavalaistu Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi 5.–6.12.2017.

Helsingin kaupungin keskustakirjaston Oodin avajaisiin on aikaa melko tarkalleen vuosi. Rakennustyöt Oodin työmaalla ovat niin pitkällä, että rakennuksen poikkeuksellinen arkkitehtuuri ja muoto alkavat hahmottua.

”Oodin poikkeuksellinen arkkitehtuuri on syvällä sen rakenteessa. Tästä syystä rakennuksen kohoamista on erityisen mielenkiintoista seurata. Samasta syystä myös yhteydenpito ja yhteistyö meidän ja työmaan välillä on hyvin tiivistä, kertoo Oodin suunnitelleen ALA-arkkitehtitoimiston osakas Antti Nousjoki.

Keskustakirjasto koostuu harvinaislaatuisen teräsrunkoisen sillan ja rakennuksen yhdistelmästä. Teräskaaret saapuivat työmaalle ja asennettiin paikoilleen helmi-maaliskuussa tänä vuonna.

”Rungon kaariratkaisun vuoksi rakenteissa on otettava huomioon tietty liikkumavara, joka tulee jäämään myös valmiiseen rakennukseen. Jousto on käytännössä niin vähäinen, ettei kirjastossa kävijä sitä huomaa”, kertoo YIT:n vastaava työnjohtaja Tero Seppänen.

Ensimmäiset vesikattoelementtinsä Oodi sai elokuussa ja julkisivuelementtinsä rakennuksen pohjoispäätyyn syyskuussa. Lokakuussa työmaalla aloitettiin kolmannen kerroksen ulkolasituksen asennus. Tällä hetkellä meneillään on itäsivun lasirakenteiden asennus.

”Lasijulkisivun rakenneyksityiskohdat ovat erityisen kunnianhimoiset. Lasien printtikuviot on toteutettu aivan uudenlaisella painotekniikalla. Kuviossa toistuvien pisteiden paikat on määritelty algoritmin avulla siten, ettei kuviossa ole toistuvuutta, niin sanottua tapettiefektiä. Lopputulos tulee olemaan usvainen, kuin pilvi olisi laskeutunut ikkunoiden tasalle, Nousjoki kuvailee.

Ensi vuoden aikana Oodissa siirrytään vahvasti sisävalmistusvaiheen töihin. Nousjoki kertoo kuitenkin odottavansa erityisesti rakennuksen puuverhoilun asentamista.

”Puu tulee pehmentämään rakennusta ja oikeastaan koko Töölönlahden tunnelmaa ja arkkitehtuuria. Toistaiseksi Oodin mittakaavat ja se, miten elegantisti rakennus istuu ympäristöönsä ovat yllättäneet meidät vain iloisesti”, Nousjoki sanoo.

”Oodin avautumiseen valmistaudutaan tällä hetkellä 100 000 kirjan kokoelmaa kartuttamalla, suunnittelemalla uusia palveluja yhdessä monien yhteistyökumppanien kanssa sekä opastesuunnittelulla. Myös henkilöstön valitseminen käynnistyy pian”, kertoo Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara.

Oodia suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä kirjaston tulevien asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Viimeksi kaupunkilaiset kertoivat mielipiteensä kirjastoon tulevista istuimista.

Helsingin Keskustakirjasto Oodi on Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden merkkihanke. Sen laajuus on noin 17 000 bruttoneliömetriä. Pääarkkitehtina toimii Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Kirjasto avaa ovensa joulukuussa 2018. Sen rakentamiskustannukset ovat noin 98 miljoonaa euroa.

Helsingin kaupunki on valaissut Oodin työmaan sinivalkoisin värein 5. ja 6.12. Suomi100-juhlavuoden kunniaksi. Keskustakirjaston harjannostajaisia vietetään toukokuussa 2018.

Katso video Oodin rakentumisesta: http://bit.ly/2z9U6GW
www.keskustakirjasto.fi

Anna-Maria Soininvaara, johtaja, Keskustakirjasto Oodi, puh. 050 434 5979, anna-maria.soininvaara@hel.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi