Maailmanpylvään sisustusteemat heräävät henkiin blogeissa

YIT:n asuntomessuasuntojen kolmen kuvitteellisen asukkaan teemasisustusten taustat ja yksityiskohdat avautuvat hahmojen blogeissa. Äijä näkee Maailmanpylväässä Pääsiäissaarten kivipatsaat, kosmopoliitti Drama Queen palaa juurilleen ja Viherperhe muuttaa Äijälänrantaan Hongkongin pilvenpiirtäjästä. Sisustuksissa kultaa, turvetta ja paanuja. Teema-asunnot kaupataan messujen päätteeksi.

– Blogit konkretisoivat hyvin sitä, kuinka asuntorakentamisessa mietimme sitä, kenelle ja millaisiin tarpeisiin asunto rakennetaan. Käytämme asuntosuunnittelussamme omien tutkimustulostemme pohjalta luotuja asukkaiden tarpeiden tyypittelyjä, joita kutsumme asumisen heimoiksi. Asuntomessujen Maailmanpylvään kohdalla olemme ottaneet askeleen syvemmälle ja luoneet suunnittelun pohjaksi hahmot, kertoo YIT:n asumisen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Pekka Helin.

– Suunnittelemme asuntorakentamisessamme pohjaratkaisut mahdollisimman hyvin toimiviksi. Lisäksi huomioimme sen, että asukkailla olisi liikkumavaraa tehdä yksilöllisiäkin ratkaisuja. Blogien kautta nämä yksilölliset mieltymykset ja tyylit konkretisoituvat; teema-asuntojen asukkaat saavat oman äänen ja persoonan, jatkaa Helin.

Messuasuntojen sisustuksen lähtökohtana on YIT:n ideoimat kolme kuvitteellista asukasta: Drama Queen, Viherperhe ja Äijä. Niiden toteutuksesta vastaa sisustussuunnittelija Milla Alftan.

– Drama Queen pitää ylellisyydestä, asumisen helppoudesta ja yksilöllisyydestä. Hän haluaa asua sekä maalla että kaupungissa, käydä Pariisissa ja kuntosalilla, syödä terveellisesti ja juoda samppanjaa – hän haluaa kaiken. Maailmanpylväs vastaa hänen odotuksiinsa, kun hän saa asuntonsa kylpyhuoneeseen kullanvärisen malja-altaan, saunaan valkoisen kiukaan ja ison japanilaistyylisen terassin esteettömin järvinäkymin, kertoo sisustussuunnittelija Milla Alftan.

–Äijä puolestaan on herkkä hifistelijä, joka haluaa rentoon rock-kotiinsa oluthuoneen lisäksi teknisesti tinkimättömät ratkaisut. Hänen hifihuoneeseensa tulee akustiikkaelementiksi turvekatto monikanavaisen 5.1-äänentoistojärjestelmän ympärille, jatkaa Alftan.

– Viherperhe haluaa kätevää kerrostaloasumista, joka sopii heidän ekologisiin elämänarvoihinsa ja elämäntilanteeseensa lapsiperheenä, mutta ei vaadi ääriratkaisuja, kuten sähköttömyyttä tai omaa perunapeltoa. Viherperheen keittiöön ja ruokailutilaan lämpöä luovat puusepän tekemä moderni paanuseinä ja valaisimina toimivat sinkkiämpärit. Kylpyhuoneeseen mummonmökkitunnelmaa tuovat puiset allaskalusteet ja laattakuvioinnilla luotu ”räsymatto”, kuvailee Alftan.

Teema-asunnot kaupataan tarjousten perusteella heti asuntomessujen jälkeen.

– Asuntojen lähtöhinnat ilmoitetaan messujen avajaispäivänä 11.7. YIT:n asuntomessusivustolla, päättää Pekka Helin.

YIT:n Maailmanpylväs on asuntomessuille valmistuva 13-kerroksinen tornitalo, jonka kaikista huoneistoissa on parveke ja esteetön järvinäkymä Jyväsjärvelle.

Teema-asunnot esitellään medialle asuntomessujen lehdistöpäivänä 29.4. Jyväskylässä.

Teemahahmojen ensimmäiset blogitekstit löytyvät osoitteista:

YIT:n asuntomessujen tammikuinen lanseeraustiedote osoitteessa:

Pekka Helin, johtaja, Asumisen liiketoiminnan kehittäminen, YIT Oyj, pekka.helin@yit.fi
puh. 040 588 8135

Seija Takanen, rakennuttajapäällikkö, Talonrakennus Jyväskylän alue, YIT Rakennus Oy, seija.takanen@yit.fi, puh. 040 519 5732

Lehdistömateriaaleja voi tiedustella myös YIT:n viestinnästä:

Viestintäjohtaja Hanna Malmivaara, hanna.malmivaara@yit.fi, puh. 040 561 6568

YIT Press Desk, puh. 044 743 7536 ja sähköpostiosoite press@yit.fi. Puheluihin ja sähköpostiin vastataan arkisin klo 9-16.