Matalaenergiatalo Mikkelin Graaniin

YIT RAKENNUS OY                      LEHDISTÖTIEDOTE
                                     Julkaisuvapaa 8.10. klo 14.30

Matalaenergiatalo Mikkelin Graaniin                                               YIT aloittaa uuden matalaenergiatalon rakentamisen Mikkelin Graaniin. YIT on     tehnyt päätöksen, että se siirtyy matalaenergiataloihin koko                     asuntotuotannossaan. Ensimmäisen, Siilinjärvelle rakennettavan                   matalaenergiatalon peruskivi muurattiin viime viikolla.                           Asunto Oy Mikkelin Amiraali on 5-kerroksinen kerrostalo, johon tulee 34 asuntoa.
Kohde sijaitsee aivan Saimaan rannalla ja yhtiölle rakennetaan oma venelaituri, johon tulee 16 erikseen myytävää laituripaikkaa. Kohteen on määrä valmistua syyskuussa 2009. Graanin luonnonläheiseen ympäristöön sopii erinomaisesti ekologinen matalaenergiatalo. Kaikki YIT Kodit Suomessa matalaenergiataloiksi Kaikki YIT Kodit, joiden suunnittelu aloitetaan vuonna 2008 tai tämän jälkeen, rakennetaan matalaenergiataloiksi. Ne kuluttavat noin 30 prosenttia vähemmän energiaa kuin nykyisten rakennusstandardien mukaisesti toteutetut talot. Matalaenergiataloissa rakennuksen julkisivujen, ylä- ja alapohjan sekä ikkunoiden ja ovien lämmöneristävyyttä parannetaan noin 30 prosenttia. Lämmön talteenotossa hyödynnetään tehokkaita laitteita. Porrashuoneiden lämpötilaa lasketaan ja rakennusautomatiikkaa parannetaan, mikä lisää mahdollisuuksia ohjata rakennuksia etäältä. Huoneistoihin asennetaan ns. kotona/poissa -kytkimet, joilla voidaan säätää sähkölaitteiden ja ilmanvaihdon toimintaa, sekä huoneistokohtainen kylmän ja lämpimän veden mittaus, jonka avulla voi seurata omaa vedenkäyttöä. Lisäksi kaikissa matalaenergiataloissa luovutaan trooppisista puista tehdyistä parketeista, lauteista ja kalusteista.

Lisätietoja antavat: Aluejohtaja Pentti Karhu, YIT Rakennus Oy, puh. 050 689 79, pentti.k.karhu@yit.fi Aluepäällikkö Jari Halonen, YIT Rakennus Oy, puh. 040 580 7245, jari.v.halonen@yit.fi

Jakelu: Länsi-Savo, Itä-Savo, Etelä-Saimaa, YLE Etelä-Savon Radio, YLE Radio Savo, Savonmaa, Mikkelin Kaupunkilehti