Miltä näyttää tulevaisuuden Espoo?

Report this content

YIT ja Espoon kaupunki toteuttavat yhteistyössä tutkimuksen, jossa pohditaan, miltä näyttää Espoo tulevaisuudessa. Mukaan tulevaisuushyppyyn kutsutaan espoolaisuuden parhaita asiantuntijoita eli asukkaita. Millainen Espoo on nyt? Mikä on muotia asumisessa Espoossa juuri nyt? Miten kaupunki- ja asumisympäristö muuttuvat vuoteen 2030 mennessä?

Tutkimuksen tavoitteena on pohtia hetki nykyisyyttä ja sen jälkeen unohtaa tämän hetken rajoitukset. Kysymysten avulla hypätään futuristisiin ajatuksiin pohtien, miten tekninen kehitys ja uudet ajattelutavat muuttavat asumista sekä kodin sisällä että ulkopuolella.

Tutkimukseen kutsutaan 5 000 espoolaista kotiin jaettavalla kutsukortilla. Tavoitteena on saada edustava otos espoolaista näkemyksellisyyttä. Tutkimuksen käytännön toteutuksesta vastaa Innolink Research Oy.

Kaupungin, rakennusliikkeen ja tutkimusyrityksen yhteistyöllä haetaan uudenlaista yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitkään käyttää ideoina käytännön kaupunkisuunnittelussa ja ratkaisujen perusteluissa.

- Espoo kasvaa ja muuttuu voimakkaasti. Hyvät joukkoliikenneyhteydet länsimetron ja kaupunkiradan myötä muuttavat kaupunkikuvaa. Haluamme olla rakentamassa elinvoimaista ja kestävää kaupunkiympäristöä. Espoota kehitetään aidoksi viiden kaupunkikeskuksen ja paikalliskeskusten verkostokaupungiksi, jossa vuonna 2025 asuu 300 000 asukasta. Kaupunkikeskukset halutaan viihtyisiksi asuin-, asiointi- ja työpaikkakeskuksiksi, joissa on hyvät palvelut, virikkeelliset harrastusmahdollisuudet ja saavutettavissa oleva lähiluonto. Mitä nämä tarkoittavat tulevaisuudessa? Mitä mahdollisuuksia esimerkiksi digitaalisuus tarjoaa asukkaille ja elinympäristölle – sitä osaamme vain arvailla, pohtii kehittämispäällikkö Päivi Ahlroos Espoon kaupungilta.

YIT haluaa omalta osaltaan haastaa kaupunkeja ja kuntia keskusteluun kaupunkirakentamisen tulevaisuudesa.

- Uskomme YIT:llä kestävien kaupunkiympäristöjen tulevaisuuteen. Puhumme "mixed usesta", mikä tarloittaa kaupungin monipuolista kehittämistä siten, että alueella on asuntoja, toimistoja, kauppoja ja muita palveluja. Tulevaisuustutkimus on oiva tapa osallistaa kaupunkilaisia ja saada ideoita tulevaisuuden ratkaisuihin, kommentoi kehitys- ja markkinointijohtaja Timo Räikkönen YIT:stä.

- Oleellista on, että espoolaisen vastaajan ajatukset siirretään kysymysten avulla aidosti tulevaisuuteen vuosikymmenten päähän. Pyydänkin vastaajia heittäytymään tulevaisuuden asumisen mahdollisuuksiin ja toiveisiin, rohkaisee tutkimusjohtaja Mikko Kesä Innolink Research Oy:stä.

- Espoo haluaa kuunnella parhaita tulevaisuuden tuntijoita eli asukkaitaan. Minkälainen on toiveiden espoolainen koti ja lähiympäristö vuonna 2030? kysyy kaupunkisuunnittelupäällikkö Torsti Hokkanen.

Lisätietoja

Timo Räikkönen, kehitys- ja markkinointijohtaja, YIT Rakennus Oy, p. 040 515 2231, timo.raikkonen@yit.fi

Avainsanat: