Nettipeli on uudenlainen tapa ideoida täydennysrakentamista

YIT OYJ Lehdistötiedote 20.3.2017 klo 10:30

Helsingin kaupunki ja YIT ovat yhdessä FCG:n kanssa toteuttaneet Siltamäkeen sijoittuvan täydennysrakentamispelin. Peliä voi pelata internetissä mobiilisti tai tietokoneella. Pelissä voi tarkastella, miten eri vaihtoehdot vaikuttavat esimerkiksi ostoskeskuksen tai virkistyspalvelujen kehittämismahdollisuuksiin.

Peli keskittyy 1970-luvulla rakennettuun ”Vanhaan Siltamäkeen” ja ostoskeskuksen ympäristöön. Nettipelissä voi rakentaa uusia taloja tai lisäkerroksia nykyisiin taloihin. Rakentamisesta saa pisteitä, joilla voi hankkia uusia palveluita alueelle tai vaikkapa remontin omaan taloyhtiöön.

”Siltamäki on otollinen alue pilotoida täydennysrakentamisen peliä. Alueella on tehty aiemminkin erilaisia tarkasteluja siitä, minne voisi rakentaa uusia asuntoja, mutta konkreettisia hankkeita ei ole valitettavasti lähtenyt liikkeelle. Pelillä asukkaiden on helppo testailla asuntorakentamisen vaikutuksia ja kertoa samalla, millä tavoin haluaisi Siltamäen kehittyvän. Pelaaminen on hauskaa, hyötyjä tulee sivutuotteena”, kertoo projektinjohtaja Ritva Tanner Helsingin kaupunginkansliasta.

YIT on kiinnostunut keskusteluyhteydestä taloyhtiöiden kanssa mahdollisesta täydennysrakentamisesta.

”Täydennysrakentamisen ja aluekorjauksen avulla vanhojen asuntoalueiden vetovoima ja arvo kasvavat ja ne muodostuvat kiinteiksi osiksi kestävää ja elävää kaupunkia. Oleellista tässä on yhteistyö; alueen tulevaisuus täytyy hahmottaa yhdessä asukkaiden ja palveluiden tarjoajien kanssa, jotta kehittämisestä on iloa kaikille osapuolille”, sanoo YIT:n kestävän kaupunkikehityksen johtaja Juha Kostiainen.

Siltamäki on Koillis-Helsingissä sijaitseva kaupunginosa, joka on peruskorjausiässä. Alueen väestökehitys on ollut viime vuosikymmeninä laskeva (-700 henkeä vuosina 1990–2015) ja alueen väestö on ikääntyvää. Alueen väestöennuste ei tällä hetkellä lupaa Siltamäelle juurikaan uusia asukkaita seuraavan kymmenen vuoden aikana ilman täydennysrakentamista.

Täydennysrakentamispeli avautuu 20.3. Peliaikaa on 10.4.2017 asti. Peliajan päätyttyä asukkaille järjestetään iltama, jossa asiantuntijat ovat mukana keskustelemassa pelin tuloksista.

www.uuttahelsinkia.fi/siltamakipeli

Video pelistä: http://ow.ly/nVVM30a3XvD

Juha Kostiainen, johtaja, Kestävä kaupunkikehitys, YIT Oyj, puh. 0400 721 475, juha.kostiainen@yit.fi

Jani Päivänen, tiimipäällikkö, FCG, puh. 0400 560 626, jani.paivanen@fcg.fi