• YIT Oyj/

Osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2016: Positiivista kehitystä Suomessa ja CEE-maissa, Venäjä painoi alkuvuoden tulosta

YIT Oyj Pörssitiedote 28.4.2016 klo 8.00

Luvut suluissa viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, ellei toisin mainita.

Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen antaman vaihtoehtoisia tunnuslukuja koskevan uuden ohjeistuksen perusteella tunnusluku ”liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä” korvataan tunnusluvulla ”oikaistu liikevoitto”. Oikaisuerät vastaavat sisällöltään aiemmin kertaluonteisiksi luokiteltuja eriä ja sisältävät merkittävät uudelleenjärjestelykustannukset ja arvonalennukset. Oikaistu liikevoitto julkaistaan raportointikausien vertailtavuuden parantamiseksi.

Tammi-maaliskuu 2016 (toimialaraportointi, POC)

• Liikevaihto laski 3 % 362,4 (374,9) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto laski 1 %.
  • Liikevoitto oli 12,1 (20,5) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli 3,3 % (5,5 %).
  • Tilauskanta kasvoi 3 % joulukuun lopun tasolta ja oli 2 246,8 miljoonaa euroa.
  • Operatiivinen kassavirta investointien jälkeen oli -25,0 (15,1) miljoonaa euroa.

Tulosohjeistus vuodelle 2016 ennallaan (toimialaraportointi, POC)

Konsernin liikevaihdon arvioidaan kasvavan 0–10 % vertailukelpoisin valuuttakurssein.

Oikaistun liikevoiton* arvioidaan kasvavan vuoden 2015 tasolta (2015: 76,0 miljoonaa euroa).

*Oikaistu liikevoitto ei sisällä merkittäviä uudelleenjärjestelykustannuksia tai arvonalennuksia.

Toimitusjohtaja Kari Kauniskangas:

Tammi-maaliskuun tulos jäi odotustemme mukaisesti vaatimattomaksi, mutta ensimmäinen vuosineljännes sisälsi myös paljon myönteistä kehitystä.

Toimitilat ja infra -toimialalla viime vuonna saavutettu tilauskannan kasvu alkoi tuottaa tulosta. Toimialan liikevaihto kasvoi 22 %, ja liikevoittomarginaali parani 1,5 prosenttiyksikköä vertailukaudesta. Tripla-hanke eteni niin sijoittajaneuvottelujen, vuokrauksen kuin rakentamisenkin suhteen, ja hankkeesta arvioidaan kirjattavan tilauskantaan yli 500 miljoonaa euroa vuoden 2016 toisella neljänneksellä.

Myös Asuminen Suomi ja CEE -toimialan näkymät ovat positiiviset. Asuntojen kysyntä on pysynyt hyvällä tasolla CEE-maissa, mutta nyt myös Suomessa oli nähtävissä ensimmäisiä merkkejä kuluttajakysynnän piristymisestä. Aloitimme Suomessa selvästi vertailukautta enemmän uusia kuluttajakohteita, ja lupaavaa oli, että uudet kohteet myivät hyvin. Kasvatimme asuntoaloituksia myös CEE-maissa, ja otimme merkittävän askeleen Puolassa ostamalla ensimmäisen tonttimme Varsovasta. Tavoitteenamme on käynnistää Puolan ensimmäisen asuntokohteen rakentaminen ja myynti jo toisen vuosineljänneksen aikana.

Asuminen Venäjä -toimialalla onnistuimme hyvin myynnissä, mutta liiketulos painui miinukselle alhaisemman liikevaihdon ja tiettyjen projektien hinnoittelumuutosten myötä. Tavoitteenamme on edelleen pitää liiketulos positiivisena koko vuoden osalta ja laskea Venäjälle sitoutuneen pääoman määrää.

Kassavirtamme oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä negatiivinen kuuden positiivisen kvartaalin jälkeen. Tontti-investoinnit olivat katsauskaudella korkeat ja Triplan maanrakennustöitä tehtiin omaan taseeseen. Tavoitteenamme on kuitenkin toteuttaa Triplan kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen sijoittajakaupat toisen vuosineljänneksen aikana, minkä jälkeen hanke sitoo YIT:n pääomaa vain vähemmistöosuutemme osalta. Ponnistelut pääomankäytön tehostamiseksi jatkuvat aktiivisesti kaikilla toimialoillamme.

Avainlukuja

Velkaantumisaste, % 108,6   % 117,3   % 108,6   % 101,1   %
Omavaraisuusaste, % 31,5 % 32,1   % 31,5   % 32,9   %

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Huhtikuussa asuntojen kuluttajamyynnin arvioidaan olevan Suomessa noin 130 asuntoa (4/15: noin 140), CEE-maissa noin 80 asuntoa (4/15: noin 70) ja Venäjällä yli 250 asuntoa (4/15: noin 250).

Näkymät vuodelle 2016

Tulosohjeistus ennallaan (toimialaraportointi, POC)

Vuoden 2016 tulosohjeistus perustuu markkinanäkymien lisäksi seuraaviin tekijöihin: Maaliskuun lopussa YIT:n tilauskannasta oli myyty 48 %. Myytyjen ja esisopimusten piiriin kuuluvien projektien arvioidaan tuovan yli puolet Q2-Q4/2016 liikevaihdosta olettaen, että suuret projektit kuten Tripla etenevät suunnitellusti. Loput liikevaihto-odotuksesta perustuu arvioon kuluvan vuoden uudesta myynnistä sekä pääomanvapautustoimista.

Toimitilat ja infra -toimialan kasvavan volyymin ja tilauskannan parantuneen katesisällön arvioidaan tukevan toimialan oikaistua liikevoittoa. Venäjällä vallitsevan vaativan markkinaympäristön odotetaan pitävän Asuminen Venäjä -toimialan kannattavuuden vaatimattomalla tasolla. Vuoden 2015 tapaan Asuminen Suomi ja CEE -toimialalla sijoittajakohteiden osuuden liikevaihdosta arvioidaan pysyvän korkeana, mikä vaikuttaa toimialan oikaistuun liikevoittomarginaaliin negatiivisesti. Syksyllä 2013 aloitetun pääomanvapautusohjelman toteutusta jatketaan aktiivisesti vuonna 2016, ja pääomanvapautustoimien odotetaan vaikuttavan edelleen negatiivisesti oikaistuun liikevoittomarginaaliin.

Markkinanäkymät

Suomi

Suomessa makrotalouden heikkouden arvioidaan vaikuttavan edelleen asunto- ja toimitilamarkkinoihin vuonna 2016.

Asuntojen kuluttajakysynnän odotetaan piristyvän hieman ja kysynnän arvioidaan kohdistuvan erityisesti pieniin, kohtuuhintaisiin asuntoihin kasvukeskuksissa. Asuntosijoittajien aktiviteetin odotetaan säilyvän hyvällä tasolla, mutta sijainnin merkityksen korostuvan entisestään. Asuntojen hintakehityksen eriytymisen arvioidaan jatkuvan erityisesti kasvukeskusten ja muun Suomen välillä. Asuntolainojen saatavuuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

Suomessa toimitilojen vuokralaiskysynnän odotetaan pysyvän vaatimattomana. Kiinteistösijoittajien aktiviteetin arvioidaan pysyvän hyvällä tasolla kiinnostuksen kohdistuessa erityisesti keskeisillä paikoilla sijaitseviin kohteisiin pääkaupunkiseudulla. Urakkamarkkinan odotetaan pysyvän aktiivisena toimitilarakentamisessa. Uusiin infrahankkeisiin kohdistuvan poliittisen tuen arvioidaan piristävän inframarkkinaa.

Venäjä

Venäjällä näkyvyys on heikko ja epävarman taloustilanteen arvioidaan vaikuttavan edelleen negatiivisesti myös asuntomarkkinoihin. Rakentamisen kustannusten nousun arvioidaan hidastuvan. Asuntojen hintojen odotetaan pysyvän vakaina nimellisesti. Kysynnän odotetaan kohdistuvan erityisesti pieniin asuntoihin.

CEE-maat

CEE-maissa positiivisen talouskehityksen odotetaan tukevan kysyntää asunto- ja toimitilamarkkinoilla. Asuntojen hintojen arvioidaan nousevan Tšekissä, Slovakiassa ja Liettuassa ja pysyvän vakaana Puolassa, Virossa ja Latviassa. Rakentamisen kustannusten arvioidaan nousevan hieman. Asuntolainojen saatavuuden arvioidaan pysyvän hyvänä ja korkotason matalana.

Tiedotustilaisuus sijoittajille ja tiedotusvälineille

Osavuosikatsauksesta järjestetään englanninkielinen tiedotustilaisuus 28.4.2016 klo 10.00 Suomen aikaa. Tiedotustilaisuus pidetään YIT:n pääkonttorissa, osoitteessa Panuntie 11, 00620 Helsinki. Tilaisuus on yhteinen analyytikoille, salkunhoitajille sekä tiedotusvälineille.

Webcast-lähetys

Tiedotustilaisuutta ja YIT Oyj:n toimitusjohtaja Kari Kauniskankaan esitystä voi seurata suorana webcast-lähetyksenä YIT:n kotisivuilla osoitteessa www.yitgroup.com/webcast. Suora lähetys alkaa klo 10.00 Suomen aikaa. Lähetyksen tallenne on katsottavissa samassa osoitteessa noin klo 12.00 mennessä.

Puhelinkonferenssi

Tiedotustilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin kautta. Puhelinkonferenssiin osallistutaan soittamalla viimeistään viisi minuuttia ennen tilaisuuden alkua, klo 9.55 Suomen aikaa numeroon +358 9 817 10 495.

Webcast-lähetyksen ja puhelinkonferenssin aikana kysymykset tulee esittää englanniksi. Tilaisuuden lopussa tiedotusvälineillä on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös suomeksi.

Aikataulu eri aikavyöhykkeillä:

Osavuosikatsauksen julkistaminen Tilaisuus sijoittajille ja   analyytikoille,
puhelinkonferenssi ja
suora webcast-lähetys
Webcast-lähetyksen tallenne saatavilla
EEST (Helsinki) 8.00 10.00 12.00
CEST (Pariisi, Tukholma) 7.00 9.00 11.00
BST (Lontoo) 6.00 8.00 10.00
US EDT (New York) 1.00 3.00 5.00

Lisätietoja antavat:

Timo Lehtinen, talousjohtaja, YIT Oyj, puh. 045 670 0626, timo.lehtinen@yit.fi
Sanna Kaje, johtaja, sijoittajasuhteet ja M&A, YIT Oyj, puh. 050 390 6750,