RIIHIMÄEN MATKAKESKUS HARJAKORKEUDESSAAN

LEHDISTÖTIEDOTE 5.11.2008 klo 14:00

RIIHIMÄEN MATKAKESKUS HARJAKORKEUDESSAAN

Kauppakortteli Atomin kolmas vaihe, Matkakeskus on edennyt harjakorkeuteensa. Liike- ja toimistorakennus tuo valmistuessaan uutta toimitilaa ja pysäköintipaikkoja Riihimäen asemanseudulle. Matkakeskuksen harjannostajaisia vietettiin 5.11.2008. Kiinteistön toimistotilat valmistuvat marraskuun 2008 lopulla ja liiketilat keväällä 2009. Matkakeskus muuttaa Riihimäen asemanseudun ilmettä, sillä se yhdistää suojellun ja arvokkaan asemarakennuksen uudishankkeeseen. Matkakeskukseen tulee 5 500 m2:n liiketilan lisäksi 4 500 m2 toimistotilaa. Autopaikkoja rakennetaan yhteensä 450 autolle, jotka sijaitsevat liikkeiden yläpuolella pysäköintikerroksessa ja kattokannella.

Matkakeskus tuo palvelut matkustajien ulottuville

Riihimäen asemanseutu on yksi Etelä-Suomen vilkkaimmista julkisen liikenteen risteyskohdista. Matkustajamäärät ovat suuret ja kysyntää on runsaasti Matkakeskuksen tyyppiselle liike- ja toimistotalolle sekä hyville pysäköintijärjestelyille. VR:n aluejohtaja Kari Pekka Rosenholm on tyytyväinen uuden Matkakeskuksen rakentamisesta.

”Riihimäen matkakeskus on VR Henkilöliikenteen kannalta erinomainen, sillä se tulee helpottamaan julkisen liikenteen käyttöä. Tähän on päästy toteuttamalla matkakeskus kaikille matkustajille soveltuvaksi eli esteettömiksi sekä tarjoamalla kaikille matkustajille korkeatasoinen ja viihtyisä matkustusympäristö, jossa vaihtaminen kulkumuodosta toiseen on sujuvaa ja turvallista”, Rosenholm kertoo.

”Matkakeskuksen opastinjärjestelmät ovat selkeät ja yhteneväiset kaikkien liikennemuotojen osalta. Matkakeskuksessa kohtaavat valtakunnallinen ja paikallinen bussi- ja junaliikenne, mikä mahdollistaa julkisen liikenteen käytön sujuvasti koko kaupungin alueella paikallisbussin toimiessa syöttöliikenteenä junille”, Rosenholm jatkaa.

Matkahuollon toimitusjohtaja Pekka Hongisto näkee myönteisenä sen, että uusi linja-autoasema säilyy lähellä kaupungin keskustaa ja kytkeytyy tiiviisti Atomikorttelin kauppa- ja palvelukortteliin. Joukkoliikenne ja Atomikorttelin palvelut tukevat toisiaan. Matkustajille uusi linja-autoasema tarjoaa nykyaikaiset palvelutilat ja informaatiojärjestelmän. Bussia voi odottaa katetuissa tiloissa sateelta suojassa.

Linja-autoaseman siirtyminen rautatieasemalle ei tuo merkittäviä muutoksia vaihtoyhteyksiin, koska nykyisinkin paikallisliikenne ja iso osa seutu- ja kaukoliikenteestä kulkevat rautatieaseman kautta. Matkakeskuksesta on myös sujuvat katuverkon bussireitit ja yhteydet päätieverkolle.

Matkakeskuksen toimistotiloihin vuokralaiseksi Riihimäen kaupunki

Riihimäen kaupunki ja YIT ovat allekirjoittaneet vuokrasopimuksen, jolla kaupunki ottaa käyttöönsä ja tarvittaessa edelleen vuokrattavaksi pääosan Matkakeskuksen toimistotiloista. Riihimäen kaupunginjohtaja Seppo Keskiruokanen on tyytyväinen kokonaisuuteen.

"Atomikorttelin rakentaminen tukee kestävää kehitystä. Palvelut ovat keskellä kaupunkia ja junalla tai bussilla pääsee melkein ovelle asti. Keskustan kehityshankkeen tavoitteena on myös lisätä Riihimäen alueen vetovoimaa ja elinvoimaa sekä parantaa palveluvalikoimaa", Keskiruokanen kertoo.

Matkakeskuksen toimistotilat on vuokrattu pääosin Riihimäelle siirtyville yrityksille, jotka osaltaan vahvistavat ja monipuolistavat Riihimäen elinkeinorakennetta.

Myös YIT:n osalta hanke on ollut hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus.

”Harvoin yksi rakentaja pääsee kehittämään kaupungin ja kiinteistönomistajien kanssa näin suurta kokonaisuutta. Hanke on erinomaisen hyvä esimerkki toimivasta Public-Private-People Partnership -yhteistyöstä, jossa monien osapuolten tavoitteet on voitu yhdistää”, toteaa YIT:n toimitilarakentamisen liiketoimintaryhmän johtaja Timo Lehmus.

Riihimäen kaupunki Seppo Keskiruokanen, kaupunginjohtaja, puh. 040 330 4010

VR Osakeyhtiö Kari Pekka Rosenholm, aluejohtaja, puh. 0307 22255 Jarmo Koljonen, kehittämispäällikkö, puh. 0307 22141

Matkahuolto Pekka Hongisto, toimitusjohtaja, puh. 0400 460 360 Kalevi Mäkinen, hallintopäällikkö, puh. 0400 790 189

YIT Hannu Lokka, yksikönjohtaja, puh. 0400 454 342