Silta S7 – tietomallinnettu taitorakenne

YIT on toteuttanut ensimmäisenä Suomessa täysin tietomallinnetun sillan. Kehä III:n ja Porvoonväylän risteyksessä Vantaalla sijaitseva uusi S7-silta on 328 m pitkä jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, jonka jännemitat vaihtelevat 17 ja 31 m välillä. Ramppisilta kaartuu yli 13 metriä Kehä III:n yläpuolella, ja se on osa YIT:n alueella toteuttamaa mittavaa väyläurakkakokonaisuutta. S7 on myös Kehä III:n ainoa silta, jonka kohdalla risteävien teiden liikennettä kulkee kolmessa tasossa.

YIT toteuttaa S7-sillan yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. Sillan valutyöt alkoivat keväällä 2014, ja kansi valettiin saman vuoden loppusyksystä. "S7-urakassa tietomallinnus on viety poikkeuksellisen pitkälle", kertoo yksikönjohtaja Pekka Ruuti YIT Rakennus Oy:stä. "Silta on rakennettu pelkästään tietomallista, joka oli ainoa tilaajalta saamamme aineisto."

Yleensä vastaavissa projekteissa suunnittelijat ovat toimittaneet piirustuksia urakoitsijalle, mutta S7-hankkeessa YIT toteutti mm. 80 % sillan kannen raudoituspiirustuksista suoraan tietomallista. "Näin isoa betonirakennetta ei aiemmin ole tehty vastaavalla menetelmällä", Ruuti sanoo.

Myös S7-sillan väylien kerrokset, pinnat ja leikkaukset on suunniteltu suoraan tietomallista. Sillan tulopenkereiden paalulaatat on myös toteutettu täysin mallipohaisesti. Suunnitelmat tarkistetaan työmaalla ja syötetään kaivinkoneiden koneohjauslaitteisiin.

Mittava siltaprojekti on tuonut YIT:lle paljon hyödyllistä kokemusta. "Tietomallinnus sopii erinomaisesti suuriin betonisiin taitorakenteisiin. Hyödynnämme tätä osaamista pian myös toisessa Kehä III:n sillassa sekä tukimuureissa, jotka tehdään mallipohjaisesti", Pekka Ruuti kertoo.

Lisätietoja:

Pekka Ruuti, YIT Rakennus Oy:n Pohja- ja vesirakennuksen yksikönjohtaja, 050 581 0339

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 yhdistetty vuotuinen liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi