”Spiraali” valaisee ja johdattaa luontoon Vantaan Kivistössä

Arjen ympäristötaide on tulossa suomalaiseen asuntorakentamiseen. Taidetta tuodaan näkyväksi esimerkiksi Kivistön uudella asuinalueella Vantaalla. Kivistön taidekaupunginosassa teokset ovat erottamaton osa katuja ja asuinrakennuksia. Ensimmäinen asuintalojen taideteos on Pertti Metsälammen Spiraali, joka sijaitsee YIT:n Puuhakivi-nimisen asunto-osakeyhtiön seinässä.

Taiteilija Pertti Metsälampi on halunnut teoksellaan herättää ihmiset näkemään luonnon kauneuden. Teoksessa oleva kultainen spiraali on kultaisesta leikkauksesta johdettu logaritminen spiraali, joka toistuu luonnossa kotiloissa, kukissa, puissa, galakseissa ja on nyt kiinteä osa Kivistön katukuvaa.

”Kultainen leikkaus on luonnon suurimpia salaisuuksia.Esimerkiksi hyönteisten ruumiin osien suhteista ja jalkojen jaokkeista löytyvät kultaiset suhteet, samoin ihmisen luuston rakenteessa”, kertoo Metsälampi.

Teoksessa mosaiikkibetoniin upotetut värilliset ”pinttilasi”-lohkareet on ladottu siten, että ne muodostavat suorakaiteen muotoisen kehyksen messinkilatasta taivutetulle kultaiselle spiraalille. Lasikimpaleissa voi nähdä pieniä avaruuksia ja osaan niistä on johdettu kuituvalo, joka vielä korostaa syntynyttä kolmiulotteista syvyysvaikutelmaa.

Taidekaavan keskeinen ajatus on ottaa alueen rakentamiseen mukaan kaikki osapuolet ja tekijät hyvissä ajoissa. Näin syntyy asuinalueelle oma identiteetti, joka on erinomainen kilpailutekijä asukkaiden, työnantajien ja matkailijoiden houkuttelussa. Taide ei siis ole pelkästään esteettinen hyöty, vaan myös taloudellinen etu kaupungeille, asukkaille, rakentajille ja kunnille.

YIT:n Puuhakivi valmistuu huhtikuussa ja viereinen Peikonkivi kesäkuussa. Molemmat kohteet sijaitsevat lähellä Aurinkokiven keskusta, jonne valmistuu mm. päiväkoti, neuvola ja kouluja sekä kaksi päivittäistavarakauppaa. Kivistö on kehittyvä ja kasvava kaupunkikeskus, josta on nopea junayhteys Helsingin keskustaan ja lentokentälle, kun Kehärata valmistuu kesäkuussa 2015. Heinäkuussa 2015 Vantaan kaupunki isännöi Kivistössä Asuntomessuja.

Avainsanat: