Suomeen syntymässä neljä suuraluetta

Kaupungistuminen jatkuu vääjäämättä ja ero kaupunkien välillä voimistuu. Innostavimmat ja kehittyvimmät keskittymät keräävät eniten lisäarvoa tuovaa osaamista.
Esimerkiksi T&K, design, rahoitus ja brändiosaaminen keskittyvät maailmanlaajuisesti vetovoimaisimpiin kaupunkeihin.

Sama kehityskulku on nähtävissä myös Suomessa. Viime vuosina vain neljännes Suomen 70:stä seutukunnasta on saanut muuttovoittoa. Vähitellen Suomeen on syntymässä neljä vyöhykkeistä suuraluetta: Etelä- ja Lounais-Suomi, Oulun seutu, Pohjanmaat sekä Jyväskylä-Kuopio-Joensuu. Suuralueet tarjoavat koulutetulle pariskunnalle kiinnostavat työmarkkinat ja yrityksille monipuolisen osaamispoolin.

”Liikennejärjestelmien kehittyessä ja asiantuntijatyön muuttuessa yhä liikkuvammaksi asuinpaikan voi valita useammasta vaihtoehdosta suuralueen sisällä. Kunnille ja kaupungeille kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia kilpailla veronmaksajista kehittämällä palveluita, asumisen vaihtoehtoja sekä vetovoimaisia kaupunkiympäristöjä”, YIT:n kaupunkikehityksestä vastaava johtaja Juha Kostiainen sanoo.

Kuntien kannattaa panostaa koulutetun väestön houkuttelemiseen. Yhdysvaltalainen professori Enrico Moretti on tutkimuksissaan havainnut, että korkeasti koulutettujen suhteellisen väestöosuuden kasvaessa kaikkien palkansaajaryhmien ansiot nousevat ja sitä kautta kuntien verotulot kasvavat.

Vyöhykkeisten suuralueiden vähittäinen muodostuminen haastaa myös kansallisen liikenteen perusinfrastruktuurin.

”Yli kahdenkymmenen lentoaseman sijaan pärjäämme 2030-luvulla 5-6 kuudella lentoasemalla, jos vain jokaiselle kansalaiselle turvataan lentoaseman saavutettavuus parissa tunnissa nopealla junayhteydellä”, Kostiainen uskoo.

YIT:n kaupunkikehitysjohtaja Juha Kostiainen pitää aiheesta key note -puheenvuoron XVI Kansallisessa kaupunkifoorumissa 23.9 Hämeenlinnassa.

Lisätietoa: Juha Kostiainen, puh. 0400 721 475

Avainsanat: