Tampereen raitiotiehankkeen toteuttajaksi valittu YIT:n, VR Trackin ja Pöyryn työyhteenliittymä

PÖRSSITIEDOTE                                                             22.6.2015 KLO 15.00

Tampereen kaupunki on valinnut YIT:n, VR Trackin ja Pöyryn muodostaman Tralli-työyhteenliittymän Tampereen raitiotiehankkeen toteuttajaksi. Hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat toimivat yhteistyössä hankkeen toteuttamisessa. Hankkeen kustannusarvio on noin 250 miljoonaa euroa.

Hankkeen kehitysvaihe alkaa heinäkuussa 2015. Kehitysvaiheessa tehdään hankkeen suunnitelmat ja muodostetaan tavoitekustannus. Kehitysvaiheen jälkeen päätetään erikseen hankkeen toteutusvaiheen aloittamisesta, jossa rakentamisesta vastaavat YIT ja VR Track. Mikäli toteutusvaiheeseen siirrytään, on raitiotien määrä valmistua kahdessa osassa vuosina 2019 ja 2023. YIT:lle pääosa hankkeen liikevaihdosta tuloutuu hankkeen toteutusvaiheessa rakentamisen etenemisen mukaisesti. Toteutusvaiheen arvo YIT:lle olisi noin 100 miljoonaa euroa, ja se kirjattaisiin YIT:n tilauskantaan toteutusvaiheen alkaessa, arviolta syksyllä 2016

Raitiotie tulee Tampereen joukkoliikennejärjestelmän kuormittuneimmalle osalle ydinkeskustasta Sampolaan, jossa se haarautuu sekä Tampereen yliopistolle että Hervannan kaupunginosaan. Hankkeeseen kuuluvalle 23,5 kilometrin matkalle tulee 23–25 pysäkkiä.

YIT:n, VR Trackin ja Pöyryn vahvuutena on pitkä kokemus erilaisissa vaativissa väylähankkeissa. Keskeisenä toimintatapana hankkeessa on tietomallipohjainen tuotanto, josta kaikilla yhtiöillä on vankka osaaminen.

”Raitiotie on yksi Suomen merkittävimmistä infrahankkeista ja iso mahdollisuus koko työyhteenliittymälle. Kaikilla osapuolilla on aikaisempaa allianssikokemusta, joten tämä luo hyvät edellytykset hankkeen onnistumiselle”, toteaa VR Track Oy:n Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Harri Lukkarinen.

”Allianssin osapuolten osaamisalueet tukevat toisiaan, mikä luo erinomaiset puitteet hankkeen onnistuneelle toteutukselle tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Raitiotiehanke on innostava ja YIT:n kannalta merkittävä, ja tukee tavoitettamme olla vahvasti mukana kehittämässä infra-alalle uusia toimintamalleja sekä olla läsnä Tampereen alueen kehittämisessä ja rakentamisessa” toteaa Jarkko Salmenoja, yksikönjohtaja YIT:ltä.

"Allianssihankkeessa kaikilla osapuolilla on vahva intressi edistää hanketta. Pöyry on vahvasti sitoutunut tuomaan hankkeeseen parhaan infrasuunnittelun osaamisensa”, sanoo Pöyryn Infra-yksikön johtaja Mikko Inkala.

Tampereen kaupungin 22.6. tekemä hankintapäätös on lainvoimainen kolmen viikon kuluttua päätöksestä, jolloin kehitysvaiheen sopimus voidaan allekirjoittaa.

Lisätietoja antavat:

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi
Jarkko Salmenoja, yksikönjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 356 7057, jarkko.salmenoja@yit.fi

Sanna Kaje
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme lähes 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2014 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi