Tampereen rantavyöhykkeen helmi sai peruskivensä

YIT OYJ Lehdistötiedote 29.11.2016 klo 15:35

Ranta-Tampellan rakentaminen aloitetaan Keulakorttelista, alueen länsirannalta.

Ranta-Tampellan ensimmäisen asuinrakennuskohteen peruskivi muurattiin Näsijärven rannassa tänään tiistaina.

”Ranta-Tampella on kuin kouluesimerkki siitä, miten viisailla liikenneratkaisuilla voidaan synnyttää uutta, kaupunkimaista rakennetta aivan keskustan tuntumaan. Ennen kaikkea autot vaihtuvat ihmisiin ja elävä keskusta laajenee. Rantatunnelia ei pidä nähdä vain liikennehankkeena, vaan laajemmin kaupunkirakenteen uudistamisena. Se, jos mikä, on kestävää kehitystä,” YIT:n toimitusjohtaja Kari Kauniskangas kuvaili muuraustilaisuudessa.

Kauniskangas muurasi Ranta-Tampellan peruskiven yhdessä Tampereen pormestarin Anna-Kaisa Ikosen kanssa. Perinteisen päivän lehden lisäksi peruskiveen muurattiin myös tapahtuman yleisön puhaltama Ranta-Tampellan henki, sekä Rapalan syötti.

”Ranta-Tampellasta tulee Näsijärven rantavyöhykkeen helmi. Alue avautuu myös kaikille tamperelaisille, ja täällä vieraileville, sillä yli puolet Ranta-Tampellan pinta-alasta on yleisiä alueita, puistoja, rantareittejä ja kanavan ympäristöä”, Ikonen sanoi.

Ranta-Tampellan rakentaminen aloitetaan Keulakorttelista, joka on viiden taloyhtiön muodostama kortteli alueen länsirannalla. Ensimmäisen asuintalon, Tampereen Näsinkeulan asunnot tulivat ennakkomarkkinointiin syyskuun puolivälissä. Asuntojen kysyntä oli poikkeuksellisen suurta, mikä kertoo paljon asuntojen kiinnostavuudesta.

Ranta-Tampella on yksi Tampereen suurimmista rakennushankkeista tulevina vuosina. Ranta-Tampellaan toteutuu merkittävä osa, noin 20 prosenttia, Tampereen kaupunkikeskustan asuntorakentamisen tavoitteesta. Alueen kokonaispinta-ala on noin 16,5 hehtaaria ja sinne tulee yli 2 000 asuntoa noin 3 500 tamperelaisille. YIT toteuttaa asunnoista noin puolet. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan alueelle vuonna 2018.

Ilmakuvaa ja arkkitehtien haastattelu Ranta-Tampellan alueesta: https://vimeo.com/vanfogel/review/193516691/a652486fa3  (Video: YIT)

Ilkka Kääriäinen, aluejohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 519 5953, ilkka.kaariainen@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi