TOIMENPIDEOHJELMA RUOTSIN YIT BUILDING S

TOIMENPIDEOHJELMA RUOTSIN YIT BUILDING SYSTEMS -LIIKETOIMINNAN KANNATTAVUUDEN PARANTAMISEKSI ETENEE

YIT käynnisti lokakuun alussa toimenpideohjelman, jonka tavoitteena on saada ostettu Ruotsin Building Systems - liiketoiminta kannattavaksi vuodesta 2004 alkaen.
Toimenpideohjelman pääkohdat ovat keskittyminen ydinliiketoimintaan, kiinteiden kustannusten alentaminen ja tappiollisten alueiden toiminnan sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi.

Toimenpideohjelma on edennyt suunnitelman mukaisesti ja henkilöstövähennykset ovat yhteensä 320 henkilöä.
Henkilöstövähennykset on toteutettu eläkeratkaisujen, irtisanomisien ja liiketoimintojen myynnin kautta.
Kiinteistötekniset konsultointipalvelut myytiin toimivalle johdolle ja Flextronicsin kanssa allekirjoitetun sopimuksen mukaan Telecom-toiminnot siirtyvät Flextronicsille 2.2.2004.
Liiketoimintojen myynnit koskevat yhteensä 75 henkilöä. Vuoden 2004 lopussa yrityksen henkilöstön määrän arvioidaan olevan noin 2 450.

Ydintoimintaan keskittymisen myötä YIT Building Systemsin organisaatiota tarkistettiin. Yhtiön palvelut ja toiminnot jakautuvat kolmeen ryhmään, jotka ovat Sähkö, Ilmastointi ja Kiinteistönhuolto.

Henkilöstön sopeuttamisen avulla on alennettu merkittävästi kiinteitä kuluja sekä lopetettu toiminta muutamilla tappiollisilla alueilla. Sopeuttamisesta aiheutuvat noin 10 miljoonan euron kustannukset kohdistuvat vuodelle 2003. Kiinteiden kulujen alentamiseen johtavia muita toimenpiteitä jatketaan mm.
tietotekniikan ja toimitilojen osalta.

Toimenpiteillä pyritään aikaansaamaan kustannussäästöjä yhteensä noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Toimenpiteet alkavat vaikuttaa tulokseen osittain vuodesta 2004 lähtien ja vaikutukset toteutuvat täysimääräisinä vuonna 2005.

YIT tulee edelleen panostamaan aktiivisesti Ruotsin toiminnan kehittämiseen tavoitteenaan alan markkinajohtajuus.

Tämä toimenpideohjelma ei koske YIT:n ruotsalaista tytäryhtiötä YIT Calor AB:tä, jossa työskentelee noin 1 550 henkilöä.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Veikko Myllyperkiö viestintäjohtaja

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski, YIT Building Systems Oy, puh. 020 433 3738, juhani.pitkakoski@yit.fi Varatoimitusjohtaja Sakari Toikkanen, YIT Building Systems Oy, puh. 020 433 2336, sakari.toikkanen@yit.fi Toimitusjohtaja Kari Kallio, YIT Building Systems AB, puh. +46 70 595 3219, kari.kallio@yit.se

JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi